این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۳۲۵-۳۵۰
عنوان فارسی
دموکراسی ادبی در آوازهای مالدورور
چکیده فارسی مقاله
به باور ژاک رانسییر، فیلسوف همروزگار فرانسوی، دموکراسی ادبی در سده نوزدهم و بهویژه در پیوند با ژانر رمان بهوجود آمده است. این جستار میکوشد تا با تکیه بر تعریفی که برخی فیلسوفان معاصر از دموکراسی میدهند، این انگاره را در آوازهای مالدورور، یکی از متنهای شاعرانه نیمه دوم سده نوزدهم بررسی کند. پژوهش حاضر نشان میدهد این متن تاج قدرت را از سر چه انگارههایی پایین میکشد، چه انگارههایی را در کانون توجه قرار میدهد، و پیامد چنین اقدامی چه خواهد بود. در حقیقت، این متن میتواند نمونه بارزی از یک متن ادبی دموکراتیک بهشمار رود چه با گستراندن انگارههایی چون برابری، آزادی و گفتگو به قدرت بسیاری از انگارههای ادبیات اقلیت «نخبه» پایان میدهد و طرح ادبیاتی نو را درمیاندازد. این متن هرگونه مرزبندی میان ژانرهای ادبی، از یک سو، و ادبیات خواص و ادبیات عوام، از سوی دیگر، را از میان برمیدارد و خوانشی فعالانه از خواننده خود میطلبد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دموکراسی،آوازهای مالدورور،نظریه ادبیات،نوشتار،خوانش،
عنوان انگلیسی
Literary Democracy in The Songs of Maldoror
چکیده انگلیسی مقاله
A contemporary French philosopher, Jacques Rancière, believes that literary democracy originated in the nineteenth century, especially in connection with the novel genre. This study studies this concept in The Songs of Maldoror, one of the poetry books in the second half of Nineteen Century, relying on the definition of democracy by some contemporary philosophers. The study shows that this text topples down what types of notions, highlight and bold which ones and what are the consequences. In fact, this text can be a clear example of a democratic literary text that ends the power of many ideas of the literature of the "elite" minority, and it starts a new literary plan. Dialogue becomes the fundamental notion of this modern text, and it delineates between literary genres, on the one hand, and the common and elite literature, on the other hand. The Songs of Maldoror needs an active reading without any previous horizon of expectation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دموکراسی,آوازهای مالدورور,نظریة ادبیات,نوشتار,خوانش
نویسندگان مقاله
حسن زختاره |
استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
اسماعیل فرنود |
مدرس گروه مترجمی فرانسه، دانشکدة ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jor.ut.ac.ir/article_86418_05a64c35a554a3ff4117d7c18388bf73.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات