این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ادبیات معاصر جهان، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۴۳۱-۴۵۹

عنوان فارسی تیپ‌شناسی تطبیقی شخصیّت ملک‌الشعرای بهار و فدوی ‌طوقان از خلال زندان‌سروده‌هایشان براساس مکتب انیاگرام
چکیده فارسی مقاله واژگان شعر، تجلّی­گر شخصیِّت شاعر است؛ زیرا آیینه احساس و تخیّلش بوده و از محتوای شخصیّتش مایه می­گیرد. پس پردازش مضامین شعر، می‌تواند ما را با برخی زوایای شخصیّت شاعر، آشنا کند. این تجلّی، به مرزهای سیاسی و جغرافیایی محدود نیست؛ از این‌رو در حوزه‌ ادبیّات تطبیقی می‌توان به مقایسه‌ مضامین شاعران پرداخت تا همسانی‌ها و ناهمسانی‌های شخصیّت آنان را تا اندازه‌ای درک نمود. مکتب انیاگرام به معرّفی تیپ‌های نُه‌گانه شخصیّت و ویژگی­های هر یک پرداخته است. بنابر اصول انیاگرام، هر شخصی فقط دارای ویژگی‌های یک تیپ می‌باشد. ملک الشعرای بهار، ادیب ایرانی و فدوی طوقان، شاعر فلسطینی، با توجه به مسائل سیاسی، اجتماعی و مشکلات جامعه، سروده­های بسیاری را به ادبیات پایداری اختصاص داده‌اند. پژوهش حاضر کوشیده است تا بارزترین مضامین زندان‌سروده­های این دو شاعر را، به­ویژه هنگام پیکار، تبعید و زندان، با رویکرد تحلیلی-تطبیقی و بنابر مکتب انیاگرام، بررسی نماید. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که مهمّترین موضوعات مشترک حبسیّات این‌دو شاعر، دادخواهی، استبدادستیزی، آگاه­سازی، پاسداشت آرمان­ها، تکریم شهیدان و... است که مبیّن مسئولیت­پذیری، پشتکار، واقع‌بینی و جمع­گرایی شخصیّتی آنهاست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ملکالشعرای بهار،فدوی طوقان،زندان‌سروده،مکتب انیاگرام،ادبیّات تطبیقی،

عنوان انگلیسی A Comparative Personality Typology of Mohammad-Taqi Bahar And Fadwa Tuqan Based on Their Prison Poems According to Enneagram school
چکیده انگلیسی مقاله Poems' content demonstrates poets' personality which comes out of their feeling and imagination, and reflects their persona. Therefore, analyzing poems' content may reveal some angles of poets' persona beyond political and geograghical borders, so in comparative literature, poets' content can be compared so that we can grasp homogeneity and heterogeneity of their persona. Eniagram school introduces nine types of personality and elaborates on their features. According to Eniagram school's principles, everybody can own only one of these types. Malekoshoara-bahar, an Iranian literate, and Fadavi Touqan, a Palestinian poet, devoted many of their poems to resistance literature based on political and social issues and problems. The present study aims at analyzing the imprisonment poems of above-mentioned poets especially aspects regarding fighting, exile and prison through an analytical-comparative method and based on Eniagram school. As indicated by the results of the present study, the most common contents of their imprisonment subjects refers to litigation, anti-authoritarianism, making awareness, and honorong symbols and martyrs; and this indicates the accountability, persistence, realism and collectivism in
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ملکالشعرای بهار,فدوی طوقان,زندان‌سروده,مکتب انیاگرام,ادبیّات تطبیقی

نویسندگان مقاله احمد لامعی گیو |
دانشیار زبان و ادبیّات عربی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، ایران.


نشانی اینترنتی https://jor.ut.ac.ir/article_86414_731b94631cd32fb17f056fe6c94cefc7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات