این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۲۲-۳۸
عنوان فارسی
تروما در داستان پسا ۱۱ سپتامبر۲۰۰۱ : مطالعه موردی مندنی پور و مک یوئن
چکیده فارسی مقاله
آنچه که در 11 سپتامبر 2001 رخداد؛ نه تنها دگرگونیهای سیاسی را در پی داشت که بسیاری از سردمداران دنیا را از سریر قدرت بزیر کشید، و فزونتر؛ سبب جنگ و کشتار مردم بیگناه بسیاری شد و تاریخ دنیای مدرن را بهپیشا و پسای 11 سپتامبر تقسیم کرد. رمان ، نمایشنامه، داستان کوتاه و آثار غیر داستانی بسیاری دراین زمینه نوشته شده است. نابرابریهای نژادی، سیاسی و فرهنگی در برخی از این آثار، تحت تاثیر اثرات تروماتیک این حادثه بروز کرده است. شخصیتهای مندنیپور طیفی از شرق و غربند، در صورتیکه شخصیتهای مک یوئن درحقیقت همگی سفید پوست و بریتانیایی اند. در این مقاله با استفاده از انگاره ترومای فرهنگی الکساندر مجموعه داستان آبی ماورای بحار اثر مندنیپور و شنبه اثر ایان مک یوئن بررسی شده تا چگونگی ارایه این دو نویسنده در باره حادثه و ترومای شخصیتها بررسی شود و بنگریم که واکنش شخصیتها در پی تروما چگونه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رمان پسا سپتامبر2001،ترومای فرهنگی،آبی ماورای بحار،شنبه،الکساندر،
عنوان انگلیسی
Trauma in Post 9/11 Fiction: Case study of Mandanipour and McEwan
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract This paper studies the landscapes in Ian McEwan’s Solar and examines the narrator’s epistemological lens in his description of the landscapes. The research draws upon David Harvey’s definition of built environment, which contributes to the generation of a more practical definition of landscape, and argues that the narrator and the focalizer’s realistic descriptions of the landscapes have their origin in their scientistic mindset and firm reductionist belief in (neo)liberalism. With regard to such descriptions, the paper focuses on how, since the late twentieth century, the earth, as the cradle of nature and location of countries with definite political borders, is transformed into a landscape of a (blue) planet without any political or spatial borders on it. Using Harvey’s Marxist critiques of capitalism and neoliberalism, this study also analyzes the narrator and focalizer’s belief in science as a savior and the single avenue towards understanding the world. It is concluded that the ecological stance in the story is grounded in the very epistemology from which the man-made climate change arises.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رمان پسا سپتامبر2001,ترومای فرهنگی,آبی ماورای بحار,شنبه,الکساندر
نویسندگان مقاله
احسان بقایی |
دانشجوی دکتری زبان وادبیات انگلیسی پردیس بینالملل کیش، دانشگاه تهران
فریده پورگیو |
استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://jor.ut.ac.ir/article_81120_1ed75a68ae9ca3ab0df1a2bd2dff059d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات