این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۳۱۹-۳۴۰
عنوان فارسی
پدیدارشناسی تاریخ و بدن-سوژه در بوطیقای چارلز اولسون
چکیده فارسی مقاله
شعر پسامدرن آمریکا بهرهبری چارلز اولسونْ با نگاهی مرکب از رویدادهای (پیشا)تاریخی و تجریههای شخصی، بستری پویا برای بررسی پدیدارشناختی فراهم میآورد. پژوهش حاضر بوطیقای اولسون را از دیدگاه پدیدارشناسی موریس مرلو-پونتی بررسی میکند. «ادراک» و «بدن-سوژه» دو مفهوم کلیدی در اندیشه مرلو-پونتی، برای بررسی نخستین شعر پسامدرن اولسون، «مرغان ماهیخوار»، بهکار میرود. پژوهشگر بهدو پرسش پاسخ میدهد: رویکرد اولسون بهتلاقی هویت معاصر و تاریخ چیست؟ او چگونه هویت آمریکایی را در ارتباط با تاریخ باستان بازخوانی میکند؟ بدن-سوژه، کلافی از اساطیر، تاریخ معاصر و باستان، ذهن (نا)خودآگاه و کهنالگوها است که در هجوم ابژههای پیرامون، میکوشد بهادراک برسد. اما ادراک، بدون میانجیگری بدن و حواس ناممکن است. اولسون، ادراک را امری تنانه و متزلزل میبیند که در معرض دادههای حواس قرار دارد و بهدلیل تأثیر خاطرات مبهم، تاریخ معاصر آمریکا، اساطیر اروپا و آیینهای باستانی آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین دچار گسست میشود. بررسی پدیدارشناسانه شعرپردازی اولسون نشانگر آنست که ادراک پسامدرن، التقاطی از برانگیزشهای تاریخی، اساطیری و تناورانه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
چارلز اولسون،موریس مرلو-پونتی،پدیدارشناسی،ادراک،بدن-سوژه،تاریخ،
عنوان انگلیسی
Phenomenology of History and Body-Subject in Charles Olson’s Poetics
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Postmodern American poetry pioneered by Charles Olson, with its combination of the (pre)historical and the personal, provides a dynamic platform for phenomenological analysis. This research scrutinizes Olson’s poetics from the perspective of Maurice Merleau-Ponty’s phenomenology. “Perception” and “body-subject” are the key concepts in Merleau-Ponty’s thought utilized in analyzing Olson’s first major poem, “The Kingfishers”. In the present study the researcher attempts to answer these questions: What is Olson’s approach to contemporary identity and history? And how does he reread American identity in relation to ancient history? The concept of body-subject is a nexus of myths, contemporary and ancient history, (un)conscious mind, and archetypes trying to achieve perception through the torrents of objects. However, perception cannot be obtained without body’s intermediation and its senses. Olson conceives of perception as an embodied and unstable phenomenon that is exposed to sensory data. It is fragmented due to the impact of vague memories, contemporary American history, European mythology, and ancient Southeast Asian and Latin American cults. A phenomenological study of Olson’s poetry reveals that postmodern perception is a composite of historical, mythological, and embodied impulses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
چارلز اولسون,موریس مرلو-پونتی,پدیدارشناسی,ادراک,بدن-سوژه,تاریخ
نویسندگان مقاله
نرگس منتخبی بختور |
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jor.ut.ac.ir/article_81109_abd6549de5c2fa4a7942b1718a22bc2c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات