این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۶۰۶-۶۳۴
عنوان فارسی
بنمایه های مشترک آموزشی در سروده های کودکانه محمود کیانوش و صالح هواری
چکیده فارسی مقاله
ادبیات کودکان با گرایش تعلیمی و آموزشی به عنوان ابزاری کارآمد در جهت رشد فکری، اخلاقی و فرهنگی کودکان به شمار میرود و موجبات شناخت آنها از جامعه و محیط اطراف خود را فراهم میآورد. با توجه به نقش سازنده ادبیات کودکانه، نگارندگان در این جستار به بررسی تطبیقی مؤلفههای تعلیمی در اشعار محمود کیانوش و صالح هواری، دو شاعر معاصر ایرانی و فلسطینی پرداختهاند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس مبانی مکتب تطبیقی آمریکایی، تدوین شده است. از برآیند تحقیق چنین استنباط میشود که بهرغم تفاوتهای آشکار در ساختار اشعار کودکانه این دو شاعر، هر دو با کارگیری زبانی آسان و روان، درک مضامین تعلیمی و آموزشی را برای نوباوگان میسر میسازند و ضمن ارضای نیازهای عاطفی کودکان، نیروی اعتماد به نفس آنها را نیز تقویت میکند. آشنا کردن خردسالان با مفاهیم خداشناسی و خودشناسی، فرهنگ ملی و عامیانه و نیز گسترش تمایلات اجتماعی از دیگر رسالتهای دو شاعر در سرودههای کودکانه بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگان کلیدی ادبیات کودکان،مؤلفههای تعلیمی،محمود کیانوش،صالح هواری،مضامین فرهنگی،
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of Educational Bases in Children's Poems by Mahmoud Kianoush and Salih Hawari
چکیده انگلیسی مقاله
Children's literature with educational orientation is considered as an effective tool for children's intellectual, moral and cultural development. And will make them aware of the community and the surrounding environment. Considering the constructive and effective role of child literature, the authors of this study have compared the educational components of childish poetry Mahmoud Kianoush and Saleh Hawari, two contemporary Iranian and Palestinian poets. This research is descriptive-analytic and based on the American Comparative School Principles. From the results of the research, it is concluded that despite the obvious differences in the structures of the poetry poems of these two poets, both of them use fluent and easy language to provide them with an understanding and understanding of educational and educational themes. And, in addition to satisfying children's emotional needs, they strengthen their self-confidence Familiarizing children with national and folk culture, as well as expanding social sentiment, is another of the missions of the two poets in children's poems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
واژگان کلیدی ادبیات کودکان,مؤلفههای تعلیمی,محمود کیانوش,صالح هواری,مضامین فرهنگی
نویسندگان مقاله
عزت ملاابراهیمی |
ستاد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران
سمیه آخوندبابا |
کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jor.ut.ac.ir/article_80053_b54b4598741239a1374d17f054d7d971.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات