این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ادبیات معاصر جهان، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۵-۲۸

عنوان فارسی شعرزدایی از شعر: تحلیلی بر اشعار گرترود استاین از منظر اندیشه‌ی موریس بلانشو
چکیده فارسی مقاله این مقاله جستاری است بر اشعار گرترود استاین، نویسنده و شاعر پیشروی آمریکا. توصیف استاین از شعر، فرسنگ‌ها با پیشینیانش در مکاتبی مانند رومانتیسیم فاصله می‌گیرد. او شعر را صوتی بی‌تن می‌انگارد که از تجربه بودن در زبان سخن می‌راند. برای تبیین استاین در مجموعه مسمط‌هایی در اندیشه، مقاله پیش‌رو از موریس بلانشو، متفکر پساساختارگرای معاصر فرانسوی در باب زبان، هستی و مرگ بهره می‌جوید. سه مفهوم کلیدی بلانشو به کار بسته می‌شوند: «نام‌گذاری»، «انقطاع» و «یادآوری». استاین شعر را نامیدن و یا نام‌های بی‌نام می‌پندارد، زبانی که مکرر می‌نامد بی‌ ‌آن‌که مفهوم، شخص و یا موقعیتی خاص را تداعی کند. بدین روش، شعر، انقطاع را تجربه می‌کند؛ رویارویی با «دیگریِ» بیگانه که افق‌هایی تازه‌ برای ذهن آشنازده به ارمغان می‌آورد. شعرزدای یعنی پایش شعر از ارجاع به واقعیت غالب، شعری بِکر که از معناپردازی‌های خوانندگانش دوری می‌گزیند. شاعر در این فضای خنثا جایگاهی ندارد؛ شعر به زبان تعلق دارد، به صداها، تکرارها و سکوت‌ها که با ظهور بر کاغذ، ماده و چیستی‌شان را به نمایش می‌گذارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گرترود استاین،موریس بلانشو،شعرزدایی،نام‌گذاری،انقطاع،یادآوری،تکرار،

عنوان انگلیسی Depoeticization of Poetry: A Study of Gertrude Stein’s Poetry in the Light of Maurice Blanchot’s Thought
چکیده انگلیسی مقاله This essay scrutinizes the poetry of avant-garde American writer, Gertrude Stein. Stein’s conception of poetry differs radically from traditions, particularly, Romanticism. She views poetry as a disembodied voice that speaks of experience of language. There is no connection between the poet and the reader; poetry only weaves words together from and to language. To clarify Stein’s poetics in Stanzas in Meditation, this essay utilizes the thought of contemporary French poststructuralist, Maurice Blanchot, with respect to language, ontology, and death. Stein’s poetry is discussed through three Blanchotian concepts: “naming,” “interruption,” and “remembrance.” Stein sees poetry as naming, in which names become nameless. The language that repeatedly names cannot refer to any idea, person, or situation. So poetry experiences “interruption,” the moment of facing the alien, defamiliarizing “other.” Depoeticization means purging poetry from referring to dominant reality; an untouched poetry that detests readers’ interpretations. The poet does not have any place in this neutral space, because it belongs to language, sounds, repetitions, silences, and words that display their matter on the page.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله گرترود استاین,موریس بلانشو,شعرزدایی,نام‌گذاری,انقطاع,یادآوری,تکرار

نویسندگان مقاله نرگس منتخبی بخت‌ور |
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jor.ut.ac.ir/article_77626_013a7e3cac88f08133294badae96080f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات