این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۱۲۵-۱۵۸
عنوان فارسی
روایت پسامدرنیستی در دو فیلم سینمایی ایرانی
چکیده فارسی مقاله
با تحلیل فیلمهای سینمایی، پژوهشگران ادبیات میتوانند وضعیت فرهنگی جامعه را بکاوند. یکی از انواع روایتهای داستانی، روایتهای پسامدرن است که از حدود 1960 میلادی به بعد، در ادبیات غرب ظهور کرد و اندکی بعد از آن نیز در روایتهای سینمایی گسترش یافت. در ایران، در حالی که وضعیت پسامدرن به امری مسئلهدار برای ادبیات داستانی درآمده است، بهنظر میرسد در سینما این پدیده، به شکل روزافزونی در حال گسترش است. از آنجایی که هنوز به درستی مشخص نیست که فیلمهای سینماییِ تولید شده با شگردهای پسامدرنیستی در ایران، ذاتاً روایتهایی پسامدرن هستند یا صرفاً رنگ و لعابی تقلیدی از شگردهای پسامدرنیستی دارند، این پژوهش قصد دارد به بررسی رویکردها و شگردهای پسامدرنیستی در دو فیلم سینمایی بپردازد و مشخص کند که آیا این متون را میتوان روایتهای سینمایی پسامدرنیستی قلمداد کرد یا نه. فیلم-های پرسه در مه (بهرام توکلی؛ 1388) و بیخود و بیجهت (عبدالرضا کاهانی؛ 1391) در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روایت داستانی،مدرنیسم،پسامدرنیسم،فیلم سینمایی،سنت،
عنوان انگلیسی
Postmodern Narrative in Two Iranian Movies
چکیده انگلیسی مقاله
Today, in some cases, the cinematic narratives are more popular than fictional narratives, so researchers can explore cultural situation of society by analysing movies. Postmodern narratives are a subdivision of fictional narratives that emerged in 1960s in the Western Literature, and shortly after that, cinematic narratives spread. In Iran, while the postmodern situation has become a problematic issue for fictional literature, it seems that this phenomenon is increasingly expanding in cinema. As too many worthy movies by postmodernist techniques are being produced in Iran, the researchers want to find whether these movies can be considered inherently as postmodern narratives or mere imitations of postmodern techniques, and how it is possible that these postmodernist movies have audience while there is a conflict between tradition and modernity in the Iranian society. This research analyses postmodern approaches and techniques in two Iranian movies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
روایت داستانی,مدرنیسم,پسامدرنیسم,فیلم سینمایی,سنت
نویسندگان مقاله
مصطفی دشتی آهنگر |
گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولایت
شیرین آذرافراز |
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، سیستان و بلوچستان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jor.ut.ac.ir/article_77631_28437d3801b93a408c442b76089edc3d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات