این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۲۹۲-۳۱۶
عنوان فارسی
خوانش ابداعی آلبر کامو در ایران
چکیده فارسی مقاله
آلبر کامو، نویسنده و متفکر فرانسوی و برنده جایزه نوبل ادبی سالیان متمادی مورد توجه ایرانیان بوده است. حجم بالای آثار ترجمه شده این نویسنده، اجرای نمایش نامه های او در تئاترهای ایران، تعداد زیاد مقالات و پایان نامه های نگاشته شده در مورد این نویسنده، توجه مطبوعات و مجلات به وی و... نشان دهنده استقبال خوب ایرانیان از این نویسنده است. نظریه پذیرش که توسط هانس روبرت یاوس و ولفگانگ آیز بسط یافت، نظریه ای خواننده محور است که به تفسیر و تاویل متن از سوی خواننده میپردازد. بخشی از این نظریه به بررسی بستر اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی جامعه مقصد توجه دارد. خوانش ابداعی نیز در این نظریه عبارت است از خوانشی که به تاثیرپذیری منجر می گردد. بدین ترتیب تحقیق پیش رو خواهد کوشید تا ضمن بررسی میزان و نحوه پذیرش کامو در ایران، به این سوال پاسخ دهد که آیا این پذیرش با خوانش ابداعی از آثار او همراه بوده است؟
کلیدواژههای فارسی مقاله
آلبر کامو،ایران،ادبیات تطبیقی،نظریه پذیرش،خوانش ابداعی،
عنوان انگلیسی
Albert Camus’s Innovative Reading in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Albert Camus, a Nobel Prize winner in 1957, is one of the authors who has been considered by Iranian readers, writers and poets for many years. The great number of his translated works, recurring performances of his plays in Iranian theatres, numerous articles and theses written on his works, the notable attention he receives from the press and magazines, and so on, represent the good reception of Camus by the Iranian readership. By now, although many researches have been done on Albert Camus, none of these researches have been done on Camus's literary acceptance based on theory of reception, which is a subcategory of the French school theory of comparative literature. Thus, we have decided to study his acceptance in the literary society of Iran. We will define “innovative reading” as “reading that leads to influence” and by investigating Camus’ acceptance in Iran, answer the question whether this admission has been accompanied by an innovative reading of his works.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آلبر کامو,ایران,ادبیات تطبیقی,نظریه پذیرش,خوانش ابداعی
نویسندگان مقاله
محمدرضا فارسیان |
دانشگاه فردوسی مشهدـ دکترای ادبیات فرانسه
فاطمه قادری |
دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
https://jor.ut.ac.ir/article_77789_48d34ea3923da969a23046496b3b04d9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات