این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۲۷-۴۴
عنوان فارسی
خوانش واسازانه نمایشنامه هنر نوشته یاسمینا رضا
چکیده فارسی مقاله
مقاله حاضر تلاشی است برای بررسی پساساختارگرایانه نمایشنامه «هنر» نوشته یاسمینا رضا، برمبنای نظریه واسازانه ژاک دریدا که در آن به مفاهیمی همچون دال شناور، تأخیر- تفاوت معنا، و مرکز زدایی خواهیم پرداخت. با خوانش دقیق هنر مشخص میشود که نویسنده اثر در لایه اولی به تقابل و تفاوتهای هنر انتزاعی مدرن و هنر کلاسیک پرداخته است. اما آن چه در لایه دوم به آن پرداخته- برمبنای نظریه ژاک دریدا- ارتباط ناموفق و سوء تفاهمهای بوجود آمده میان سه دوست قدیمی است که نتیجه کاستیهای زبانی است. موضوعی که محوریت کل نمایشنامه را در بر میگیرد، بحث برسر نقاشی سفید از یک بوم سفید رنگ است. اما آن چه که تا پایان اثر نامشخص باقی میماند رنگهای بکار رفته در این اثر هنری و ارزش هنری آن است. این اثر هنری- در طول نمایشنامه- از دید هر فرد دارای رنگهای متفاوتی است، که نشان دهنده تفاوت دیدگاه این سه دوست میباشد. برمبنایِ نظریهی دریدا، رنگ در این اثر به عنوان دال شناور که در زنجیره بیانتهای دالها گرفتار شده، در نظر گرفته شده است. از سویی دیگر در این مقاله سعی شده تا با مرکز زدایی از اثر- که همان نقاشی سفید رنگ است- و یافتن مرکزیتی دیگر- ایوان، یکی از سه دوست- به خوانش و معنایی دیگر برسیم. اما همانطور که دریدا معتقد است، نباید فراموش کرد که هر متن دارای مرکزیتها و معانی متفاوتی است که هریک در جای خود امکان واسازای دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دال شناور،تأخیر- تفاوت معنا،مرکز زدایی،پساساختارگرایانه،واسازانه،
عنوان انگلیسی
A Deconstructive Reading of Yasmina Reza’s Art
چکیده انگلیسی مقاله
This article is an investigation of the theories of Derrida in Yazmina's Reza's Art. The deconstructive strategies which have been applied include the concept of the floating signifiers, differance, paradoxes, and decentralization. The question of the aesthetic values of modern abstract art has been raised in this study. But more importantly, the research shows that the author confronts us with miscommunication as shortcoming of language and therefore a rift in a longstanding friendship of the three characters of the play. The name of the play is Art, focusing on a white painting, but the color of this art is not determinate. Each character in the play observes the painting in a different color. It seems that color acts as a sign which is caught up in a chain of signifiers that never rests on a definite signified. In addition, it is shown how a centre is deconstructed; the white painting is the centre around which the relationship between the characters are centred but according to Derrida a text is replete with many other centres as well. Therefore, the researcher tries to change this centre and put Yvan, a character in the play, at the centre which can itself be deconstructed as the text is full of paradoxes. At the end, it is demonstrated that the text of this play is indeterminate without giving us any definite answers as the meaning becomes a floating sign.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دال شناور,تأخیر- تفاوت معنا,مرکز زدایی,پساساختارگرایانه,واسازانه
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
https://jor.ut.ac.ir/article_84577_e154c35ef8e89083b6a7707f30c410c1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات