این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۱۶
عنوان فارسی
نشانهشناسی تمثیل «طوطی و بازرگانِ» مثنوی برپایه نظریه مایکل ریفاتر
چکیده فارسی مقاله
مایکل ریفاتر در نقد نشانهشناسی جدیدِ خود درپی آن است تا با تبیین ماهیّت و کارکرد زبان شاعرانه در متون ادبی و با تکیه بر توانش زبانی ابَرخوانندگان، به خوانشی جدید از شعر دست یابد. تمثیل «طوطی و بازرگان» در مثنوی بهدلیل ظرفیّت خاص و ساختار دیالکتیکی، بستری مناسب برای انطباق با فرایندهای نظریه یادشده است. این پژوهش بهشیوه توصیفی ـ تحلیلی خاستگاه «توصیه به مرگ ارادی به مدد رهایی از آفات شهرت» ـ ذکرشده در تمثیل مدّنظر ـ را تبیین و چگونگی بسط آن با فرایندهای مطرح در نظریه ریفاتر را بررسی میکند. با بررسی این مؤلفهها میتوان پیبرد مولوی در فرایند «انباشت» در زنجیره دوم، یعنی «مردن» که بنای اصلی مبحث است، تعابیری ملموستر را برای حقیقتنمایی بیشتر داستان برگزیده است. در «منظومههای توصیفی» منظومه کلانِ «طوطی» بهدلیل داشتن اقمار فلکیِ بیشتر، در رأسِ دو منظومه خُرد دیگر قرار میگیرد. این امر تأییدکننده آن است که حکایت، گرد محور روح و مسائل ترتیبیافته بر آن میچرخد. در فرایند «بسط» نیز بهدلیل توجه همیشگی به تیپسازی و علاقهمندی به روانشناسیِ شخصیتها، با افزودن نقشمایههای آزاد و کنشهای غیرضروری، مفهوم فنا و بقا را باورپذیرتر کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ریفاتر، طوطی و بازرگان، مولوی، مثنوی معنوی، ماتریس، نشانهشناسی شعر،
عنوان انگلیسی
Allegorical Semiotics of ‘the Parrot and the Merchant’ of Masnavi Based on the Theory of Michael Rifater
چکیده انگلیسی مقاله
In his critique of modern semiotics, Michael Riffaterre seeks to achieve a new reading of poetry by explaining the nature and function of poetic language in literary texts and by relying on the linguistic ability of the readers. The allegory of ‘the parrot and the merchant’ of Masnavi is a suitable context for adapting to the processes of the mentioned theory due to its special capacity and dialectical structure. The present study investigates in a descriptive-analytical way the origin of ‘recommending voluntary death with the help of getting rid of the pests of fame’ in the mentioned allegory and how it is developed through the processes proposed by Rifater’s theory. By examining these components, it is possible to understand that in the process of ‘accumulation’, in the second chain, the concept of ‘death’ which is the main building block of the subject was used to make the story more real. In descriptive systems, the macro-system ‘parrot’ is at the top of two other micro-systems due to having more constellations, which confirms that the anecdote revolves around the soul and related issues. In the process of ‘expansion’, due to the constant attention to typology and interest in the psychology of characters, by adding free themes and unnecessary actions, the concepts of annihilation and survival have become more believable.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ریفاتر, طوطی و بازرگان, مولوی, مثنوی معنوی, ماتریس, نشانهشناسی شعر
نویسندگان مقاله
فرشته محجوب |
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jpll.ui.ac.ir/article_25633_d8907fd3b9b8a7363f706a433b5f046d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات