این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های جامعه شناسی معاصر، جلد ۱۱، شماره ۲۰، صفحات ۲۲۵-۲۶۰

عنوان فارسی فراتحلیل عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر گرایش به جراحی زیبایی در ایران
چکیده فارسی مقاله با توجه به آمار بالای جراحی زیبایی در کشور ایران در منطقۀ خاورمیانه، تحقیقات داخلی فراوانی در حوزۀ جامعه‌شناختی در رابطه با گرایش به جراحی زیبایی، در بین گروه‌های مختلف و با روش‌های متفاوت، انجام شده است. از آنجا که این تحقیقات به‌صورت منفرد و پراکنده هستند، هدف از پژوهش حاضر، به‌کارگیری روش فراتحلیل به‌منظور تحلیل و ترکیب نتایج مطالعات صورت‌گرفته پیرامون گرایش به جراحی زیبایی در ایران است. روش پژوهش جستار حاضر فراتحلیل است. به‌منظور انجام فراتحلیل، 55 مقالۀ معتبر علمی که در بینِ سال‌های (1380- 1399 ه‍.ش.) با موضوع گرایش به جراحی زیبایی در ایران منتشر شده و مناسب این تحلیل بودند؛ انتخاب و با استفاده از نسخۀ دوم نرم افزار CMA تحلیل شدند. نتایج اندازۀ اثرها نشان‌داد که «احساسِ‌کهتری» بیشترین تأثیر را بر گرایش به جراحی زیبایی (59/0= r) دارد؛ به‌طوری‌که، اندازۀ اثر آن مثبت و قوی است. بعد از آن، بیشترین عوامل تأثیرگذار بر گرایش به جراحی زیبایی به‌ترتیب فشارهنجاری، تصویر بدنی منفی، گروه مرجع، رسانه و مدیریت بدن با اندازۀ اثر مثبت و متوسط بوده‌اند. این پژوهش تأکید بر اثربخشی متغیرهای جامعه‌شناختی بر موضوع مورد بررسی داشته‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراتحلیل، متغیرهای جامعه‌شناختی، جراحی زیبایی، اندازۀ اثر،

عنوان انگلیسی Meta-Analysis of Sociological Factors Affecting the Tendency to Cosmetic Surgery in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Due to the high statistics of cosmetic surgery in Iran in the Middle East, many internal types of research in the field of sociology concerning the tendency to cosmetic surgery have been conducted among different groups and with different methods. Since, these investigations are single and scattered, the present study aims to use the meta-analysis method to analyze and combine the results of studies on the tendency to cosmetic surgery in Iran. The research method of this article is meta-analysis. To perform a meta-analysis, 55 authoritative scientific articles that were published between the years (2001-2011) on the subject of cosmetic surgery in Iran, and they were suitable for this analysis, were selected and analyzed using the second version of CMA software. The results showed that the “inferiority feeling” had the greatest effect on the tendency to cosmetic surgery (r = 0.59). So, the effect size is positive and strong. After that, the most influential factors on the tendency to cosmetic surgery were normative pressure, negative body image, reference group, media, and body management with positive and moderate effect sizes, respectively. This study has emphasized the effectiveness of sociological variables on the subject.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فراتحلیل, متغیرهای جامعه‌شناختی, جراحی زیبایی, اندازۀ اثر

نویسندگان مقاله معصومه طالبی دلیر |
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی، گروه‌ علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

علی یعقوبی چوبری |
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران


نشانی اینترنتی https://csr.basu.ac.ir/article_4662_a5da2ce0d01539c6bc1f45c3c5653be3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات