این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های جامعه شناسی معاصر، جلد ۱۱، شماره ۲۰، صفحات ۳۲۳-۳۵۸

عنوان فارسی پدیدارشناسی هویت مردانه در مراکز زیبایی: از برساخت هویت تا هژمونی مُدواره
چکیده فارسی مقاله در جوامع امروزی، بنا به باور صاحب‌نظران، مردان مشتریان مخفی صنایع زیبایی و مراکز زیبایی محسوب می‌شوند که با آن هویت خود را مدیریت و برساخت می‌کنند. بر همین مبنا، پژوهش حاضر به مطالعۀ کیفی برساخت هویت و استراتژی‌های مدیریت هویت مردان شهر یزد در مراکز زیبایی می‌پردازد. داده‌های این مطالعه از طریق مصاحبۀ عمیق گردآوری و از روش پدیدارشناسی برای تحلیل آن‌ها استفاده شده است. به کمک روش نمونه‌گیری نظری و هدفمند با 25 نفر از مردان یزدی مصاحبه شد و درنهایت، داده‌های گردآوری‌شده در قالب 11مضمون کدگذاری و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان می‌دهند، مردان شرکت‌کننده بر این باورند که، زیبایی وسیله‌ای مناسب برای مدیریت و دستیابی به هویتی دلخواه می‌باشد. فهم و تفسیر آنان از حضور در مراکز زیبایی در سه مضمون مسابقه جنسی، سبک مقابله‌ای و راهبرد فراشناختی خود، نشان داده ‌شده است. به‌همین منظور، مردان به‌وسیلۀ خود اثربخشی، خود آرمانی، کمال‌یابی خود و خود ارزشمندی، هویت جدید خود را بر همگان عرضه می‌کنند؛ درنهایت، آنان با استفاده از استراتژی‌های هم‌ذات‌پنداری، شخصیت‌سازی، مدل‌سازی و هنرنمایی، هویت خویش را مدیریت نموده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هویت، استراتژی مدیریت هویت، مراکز زیبایی، مردان یزدی،

عنوان انگلیسی Phenomenology of Male Identity in Beauty Centers: From Identity Construction to Fashionable Hegemony
چکیده انگلیسی مقاله In today’s society, according to experts, men are the secret customers of the beauty industry and beauty centers with which they manage and build their identity. For this purpose, the present study is a qualitative study on the construction of identity and identity management strategies of men in Yazd in beauty centers. The data of this study were collected through in-depth interviews and Hermeneutic phenomenological method was used to analyze them. Using theoretical and purposeful sampling method, 25 Yazdi men were interviewed and finally, the collected data were coded and analyzed in the form of 11 themes. The results show that the participating men believe that beauty is a good tool for managing and achieving the desired identity. Their understanding and interpretation of attending beauty salons are shown in three themes: sexual competition, coping style and metacognitive strategy. To this end, men have introduced their new identities to everyone through self-efficacy, self-ideal, self-perfection, and self-worth. Finally, they have managed their identities using empathy, character building, modelling, and art strategies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هویت, استراتژی مدیریت هویت, مراکز زیبایی, مردان یزدی

نویسندگان مقاله مهناز فرهمند |
دانشیار بخش جامعه‌شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

فاطمه دانافر |
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی، بخش جامعه‌شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی https://csr.basu.ac.ir/article_4698_c482927b93b9069bd4cb87ad3e07390c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات