این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهش های جامعه شناسی معاصر
، جلد ۱۰، شماره ۱۹، صفحات ۲۹۵-۳۲۰
عنوان فارسی
عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرفکنندگان دوستدار محیط زیست؛ مطالعۀ موردی: سازمانهای مردم نهاد محیطزیستی شهر مشهد
چکیده فارسی مقاله
چگونگی ارتباط بین انگیزههای محیطزیستی افراد در تعامل رفتاری آنان با محیطزیست، همیشه یکی از موضوعات مطرح در تعامل انسان با طبیعت است. بههمین دلیل، پژوهش حاضر به بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرفکنندگان دوستدار محیطزیست میپردازد. جامعۀ آماری این پژوهش، اعضای سازمانهای مردم نهاد دوستدار محیطزیست فعال در شهر مشهد است. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه انجام شد که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. با استفاده از روش تحقیق توصیفی و پیمایشی، تعداد 404 نفر از آن اعضای سازمانهای مردم نهاد محیطزیستی شهر مشهد با روش نمونهگیری تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها ازطریق مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و AMO مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشانداد که انگیزهها برروی رفتار مصرفکنندگان دوستدار محیطزیست اثر مثبت و معناداری دارد. در این بین، انگیزههای هنجاری، بیشترین تأثیر، ولی محدودیتها برای انگیزهها، کمترین تأثیر را برروی رفتار دارد. این یافته، اهمیت اولویتبندی سیاستگذاری را برجسته میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزۀ هنجاری، انگیزۀ لذتی، انگیزۀ کسب منفعت، کنشگر محیطزیستی. سازمان مردم نهاد،
عنوان انگلیسی
Effective Factors on Pro-Environmental Consumers’ Behaviors: Case Study of En-vironmental NGOs at Mashhad, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Manner of relationships between individuals’ environmental motivations and their be-havior in interaction with the environment is always one of the questions towards hu-man-nature interaction. The present research purposely examines factors influencing the behavior of pro-environmental consumers. The statistical population of the research includes members of pro-environmental NGOs in Mashhad, Iran. Data collection was performed using a questionnaire with approved reliability and validity. Using descrip-tive and survey research methods, 404 of environmentally friendly members of the NGOs living in Mashhad were surveyed by random sampling method. Data were ana-lyzed by structural equation modeling and by using SPSS and AMO software. The re-sults showed that motivations have a positive and significant effect on behaviors of en-vironmentally friendly consumers. Among these, although normative motivations have the greatest impact on the behaviors, constraints on motivations have the least impact. This finding highlights the importance of policy prioritization.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انگیزۀ هنجاری, انگیزۀ لذتی, انگیزۀ کسب منفعت, کنشگر محیطزیستی. سازمان مردم نهاد
نویسندگان مقاله
تکتم سالاری |
استادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
بابک قربانی |
کارشناسارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی ، مؤسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران.
مهدی کلاهی |
گروه مرتع و آبخیزداری، دانشکدۀ منابع طبیعی و محیطزیست، پژوهشکدۀ آب و محیطزیست، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://csr.basu.ac.ir/article_4499_3a2dfc450f7a4b0eab7e41cc418d519d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات