این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهش های جامعه شناسی معاصر
، جلد ۱۰، شماره ۱۸، صفحات ۳۳۵-۳۶۰
عنوان فارسی
توسعۀ فرصتهای شغلی و آثار اجتماعی مدل هرروستا یک محصول (OVOP)، (مطالعۀ موردی: گیوه در روستای هجیج)
چکیده فارسی مقاله
مطالعه درزمینۀ صنایع روستایی و آثار اجتماعی آن، بدونتردید یکی ضرورتهای مهم امروز ماست؛ چراکه صنعتی کردن روستاها در مفهوم واقعی آن، یکی از عملکردهای مهم، در جهت اشتغال، بالابردن درآمد و درنهایت جلوگیری از مهاجرت روستاییان و جلوگیری از بزهکاری اجتماعی می باشد؛ زیرا ارتکاب جرم و جرایم صورتگرفته ارتباط مستقیمی با اشتغال دارد. دراین پژوهش به بررسی توسعۀ فرصتهای شغلی براساس مدل یک روستا- یک محصول (مطالعۀ موردی صنعت گیوهبافی در روستای هجیج) و آثار اقتصادی و اجتماعی آن پرداخته شده است. روستای هجیج که اهالی آن بهصورت خودجوش در چارچوب «یک روستا - یک محصول» در تولید گیوه فعالیت میکنند، بهعنوان مدل و الگو انتخاب شده و با استفاده از منابع مختلف، ازجمله طرح هادی روستا، اطلاعات حاصله از مطالعات میدانی و پرسشنامه در ابعاد مختلف مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشانمیدهد فعالیت در زمینۀ تولید گیوه برای یک خانوارِ نوعی در سال اول دارای سود خالص 5.5% و دارای دورۀ بازگشت سرمایه تقریباً چهارماه بوده که انگیزۀ کافی برای عدم مهاجرت نسلی و وفاق اجتماعی شده و تقریباً 18/87% از افراد مورد مطالعه در این پژوهش معتقدند صنعت گیوهبافی در روستای هجیج الگوی مطلوبی برای معرفی یک روستا - یک محصول است و تقریباً 05/89% از افراد موردمطالعه در این پژوهش معتقدند صنعت گیوهبافی در روستای هجیج بر اشتغالزایی مردم روستا مؤثر است. از آثار مهم اجتماعی این فعالیت میتوان به نرخ بسیار پایین بزهکاری در این روستا در مقایسه با متوسط استان اشاره کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آثار اجتماعی و اقتصادی، یک روستا - یک محصول، گیوهبافی، روستای هجیج،
عنوان انگلیسی
Development of Job Opportunities and Social Effects of “One Village, One Product” Model (OVOP) (Case study of Giveh Weaving Activity in Hajij Village)
چکیده انگلیسی مقاله
Study in the field of rural industries and its social effects is undoubtedly one of our most important necessities today. And the crimes committed are directly related to employment. In this study, the development of job opportunities based on the model of “one village, one product” (a case study of the weaving industry in Hajij village) and its economic and social effects have been studied. Hajij village, whose residents spontaneously work in the production of Giveh in the framework of "one village, one product", has been selected as a model and by using various sources such as the village Hadi Plan, information obtained from field studies and questionnaires in various dimensions have been studied. In this study, they believe that the weaving industry in Hajij village is a desirable model for introducing ‘one village, one product” model, and approximately 89.05% of the people studied in this study believe that the weaving industry in Hajij village is effective in creating employment for the villagers. One of the important social effects of this activity is the very low crime rate in this village compared to the average of the province.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آثار اجتماعی و اقتصادی, یک روستا - یک محصول, گیوهبافی, روستای هجیج
نویسندگان مقاله
سعید عیسی زاده |
دانشیار گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
مریم مظهریآوا |
دانشآموختۀ دکتری اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران.
جلال ویسی |
دانشآموختۀ کارشناسیارشد اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://csr.basu.ac.ir/article_4283_3f030bb2b3ed501c697503469f9cb64c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات