این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های جامعه شناسی معاصر، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۶۷-۸۷

عنوان فارسی تأثیر مصرف رسانه‌ای بر نگرش زنان به فرزندآوری در شهر جهرم
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی رابطه مصرف رسانه‌ای در بین زنان و تأثیر آن بر نگرش آن‌ها نسبت به فرزندآوری پرداخته است. روش به‌کار رفته در این پژوهش، پیمایش است. جامعه آماری زنان 49-15 ساله در سنین باروری ساکن شهر جهرم می‌باشند که 400 نفر به‌عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار تحقیق، پرسشنامه است که برای تعیین اعتبار آن از روش اعتبار صوری و برای تعیین پایایی، از شیوه هماهنگ درونی به روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج توصیفی پژوهش، بیانگر آن هستند که میانگین نمره نگرش زنان به فرزندآوری در شهر جهرم در سطح بالایی است. یافته­های تحلیلی پژوهش نشان می­دهد مصرف رسانه بر نگرش زنان نسبت به فرزندآوری تأثیر مثبت و معنادار داشته و در واقع با افزایش استفاده از رسانه، نگرش آنان به باروری به‌طور مثبت، افزایش یافته است. در بین متغیرهای جمعیتی رابطه سن، تعداد فرزند و نوع شغل با نگرش زنان به فرزندآوری معنادار است. تبیین متغیر وابسته بر حسب مجموع متغیرهای مستقل، بیانگر آن است که دو متغیر مصرف رسانه و تعداد فرزند به‌ترتیب قوی­ترین پیش­بینی­کننده نگرش زنان به فرزندآوری هستند و قادرند 29 درصد از تغییرات واریانس نگرش به فرزندآوری را تبیین کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رسانه، فرزندآوری، زنان، جهرم،

عنوان انگلیسی The Effect of the Media Using on Women’s Attitude toward childbearing, Jahrom
چکیده انگلیسی مقاله The study aims at investigating the relationship of media using among women and its effect on their attitude toward childbearing. The method used in this study is scrolling. The statistical population is women aged 15_49 in fertile age in Jahrom, 400 women were selected as sample by multi_stages sampling. The research instrument is a questionnaire used to determine its validity by formal credibility, and to determine the reliability of the internal co-ordination method using Cronbach's Alpha method.The descriptive results of the research indicate that the mean score of women's attitude to fertility is high. The analytical results show that media using has a positive and significant impact on women's attitudes toward childbearing. In fact, the more they use media, their attitudes toward fertility have increased positively .Among the population variables there is a significant relationship between age, number of children and type of occupation and women's attitude to childbearing. The explanation of the dependent variable in terms of the sum of independent variables indicates that media using and the number of children are the most powerful predictor of women's attitude to childbearing respectively, and they are able to explain the 0/29 of variations changes in the attitude toward childbearing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رسانه, فرزندآوری, زنان, جهرم

نویسندگان مقاله لیلا تقوایی فرد |
دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران

مجیدرضا کریمی |
استادیار گروه اجتماعی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران

کرامت اله راسخ |
دانشیار گروه اجتماعی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران


نشانی اینترنتی https://csr.basu.ac.ir/article_3395_755669d3a585d79c289e497e501c93ce.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات