این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فقهی، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۴۳۳-۴۵۵

عنوان فارسی بررسی تحلیلی و ارائۀ مدل نهادینه کردن فرهنگ وقف در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش بررسی تحلیلی وقف و ارائۀ مدلی به‌منظور نهادینه کردن فرهنگ وقف در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است. این تحقیق دارای راهبرد ترکیبی (تلفیقی) است. بنابراین جامعۀ مورد بررسی در مرحلۀ کیفی و کمی متفاوت بودند. در بخش کیفی جامعۀ آماری شامل خبرگان حوزۀ وقف است. جامعۀ کمی مورد پژوهش، شامل تمامی خیرین و واقفان استان هرمزگان و مدیران سطوح عالی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی هستند که تعدادشان طبق آمار 135 نفر است. برای تحلیل کمی و به‌منظور آزمون فرضیات مرتبط با اجزای مدل و آزمون کل مدل تحقیق به‌ترتیب از آزمون T استفاده شد. برای این کار از نرم‌افزار spss نسخۀ 22 استفاده شد. برای بخش کیفی نیز از روش داده‌بنیاد و نرم‌افزار Maxqda10 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که این پژوهش مدلی مشتمل بر شش بعد (آموزش، تسهیل‌کننده، راهبردها، فرهنگ، موانع و نتایج) و42 مؤلفه است که در آن نشان داده شد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای حرکت به سمت نهادینه کردن وقف باید به متغیرهای آموزش، تسهیل‌کننده، راهبرد‌ها، فرهنگ، موانع، نتایج توجه کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی،فرهنگ،مدل،نهادینه کردن،وقف،

عنوان انگلیسی An Analytical Study and Presentation of a Model to Institutionalize Waqf Culture in Universities and Higher Education Institutions
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to perform an analytical study of religious endowment (waqf) and to provide a model to institutionalize endowment culture in the universities and higher education institutions. This research has a hybrid strategy. Therefore, the studied population are qualitatively and quantitatively different. The qualitative part of the statistical community includes experts in the field of endowment. The quantitative population studied in this study includes all donors and high level managers of universities and institutions of higher education of Hormozgan province, whose number is 135 according to statistics. For quantitative analysis and to test the hypotheses related to the components of the model and the whole model of the research, T-test is used. For this purpose, SPSS version 22 is used. For the qualitative part, the grounded theory approach and Maxqda10 software are used. The research findings show that this research is a model consisting of six dimensions (education, facilitator, strategies, culture, barriers, and results) and 42 components. It was shown that universities and higher education institutions should pay attention to the variables of education, facilitator, strategies, culture, barriers, and results in order to move towards the institutionalization of endowment. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی,فرهنگ,مدل,نهادینه کردن,وقف

نویسندگان مقاله نازیلا عامری سیاهویی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران

مهدی باقری |
دانشیار، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران

نادرقلی قورچیان |
دانشیار، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات، تهران، ایران

پریوش جعفری |
استادیار، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jorr.ut.ac.ir/article_82171_3774c490d4c3276ca37c066191a9353a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات