این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۷، شماره ۶۸، صفحات ۱-۱۱
عنوان فارسی
نقش واسطهای حساسیت به طرد و عزتنفس در رابطه ذهنآگاهی و بهزیستی روانی نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای حساسیت به طرد و عزتنفس در رابطه ذهنآگاهی با بهزیستی روانی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی نوجوانان دختر و پسر 15 تا 19 ساله شهر تهران در سال 1401 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 214 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به مقیاس ذهنآگاهی نوجوان و بزرگسال (دراتمن و همکاران، 2018)، پرسشنامه حساسیت به طرد (داونی و فلدمن، 1996)، مقیاس عزتنفس روزنبرگ (روزنبرگ، 1965) و مقیاس بهزیستی ذهنی وارویک-ادینبورگ (تنانت و همکاران، 2007) پاسخ دادند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با نصب برنامه الحاقی پردازشگر هایس در نرمافزار SPSS24 استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بود که بین ذهنآگاهی با حساسیت به طرد رابطه منفی و معنیدار و با عزتنفس و بهزیستی روانی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد و رابطه بین حساسیت به طرد با بهزیستی روانی منفی و معنیدار و با عزتنفس مثبت و معنیدار است. همچنین، اثر غیرمستقیم ذهنآگاهی بر بهزیستی روانی از طریق حساسیت به طرد و عزتنفس، از نظر آماری معنیدار به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد با افزایش ذهنآگاهی در نوجوانان، حساسیت به طرد در آنها کاهش یافته و عزت نفس و در نتیجه بهزیستی روانی در آنها افزایش مییابد. از این یافته میتوان برای طراحی مداخله و رویکرد جامع ارتقای بهزیستی روانی در جامعه نوجوانان استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهنآگاهی، بهزیستی روانی، حساسیت به طرد، عزتنفس،
عنوان انگلیسی
The mediating role of rejection sensitivity and self-esteem in relationship between mindfulness and psychological well-being among adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the mediating role of rejection sensitivity and self-esteem in the relationship between mindfulness and psychological well-being. The research method was descriptive and correlational. Population included all adolescent girls and boys in Tehran in 1401 who were selected as a sample using the convenience sampling method and response to Adolescent and Adult Mindfulness Scale (Droutman et al., 2018), Rejection Sensitivity Questionnaire (Downey & Feldman, 1996), Rosenberg Self-Esteem Scale (Rosenberg, 1965) and Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale (Tennant et al., 2007). Pearson correlation and multiple regression by installing Hayes macro-Process in SPSS24 were used to analyze the data. Findings included a negative and significant relationship between mindfulness and rejection sensitivity and a positive and significant relationship between mindfulness with psychological well-being and self-esteem and relationship between psychological well-being and rejection sensitivity was negative and significant and relationship between psychological well-being and self-esteem was positive and significant. Also, the indirect effect of mindfulness on psychological well-being through rejection sensitivity and self-esteem was statistically significant. The results showed that with the increase of mindfulness in adolescent, their sensitivity to rejection decreases and their self-esteem and as a result their psychological well-being increases. This finding can be used to design an intervention and a comprehensive approach to promoting psychological well-being in the adolescent community.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ذهنآگاهی, بهزیستی روانی, حساسیت به طرد, عزتنفس
نویسندگان مقاله
سارا ابراهیمی |
عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران
سیده الهام موسویان خطیر |
دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15340_97153d9cb49a993ea04478400d36d88e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات