این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۷، شماره ۶۸، صفحات ۴۳-۵۲
عنوان فارسی
اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنآگاهی بر فرسودگی والدگری و شفقت به خود در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنآگاهی بر فرسودگی والدگری و شفقت به خود در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی مراجعه کننده به کلینیکهای مشاوره و روانپزشکی سطح شهر اصفهان در سال1400 بود. در این پژوهش تعداد 30 مادر دارای کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 مادر). گروه آزمایش درمان مبتنی بر ذهنآگاهی را طی دو ماه در 8 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه فرسودگی والدگری (رزکام، بریاندا و میکولاژاک، 2018) و پرسشنامه شفقت به خود (نف، 2003) بود. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر ذهنآگاهی بر فرسودگی والدگری و شفقت به خود در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی تأثیر معنادار داشته (p< 0/001) و توانسته منجر به کاهش فرسودگی والدگری و افزایش شفقت به خود این مادران شود. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر ذهنآگاهی با بهرهگیری از فنونی همانند آموزش خودآگاهی، نحوه کنترل خشم، مدیریت استرس، حل مسئله و تصمیمگیری بهنجار میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش فرسودگی والدگری و افزایش شفقت به خود در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان مبتنی بر ذهنآگاهی، فرسودگی والدگری، شفقت به خود، اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Mindfulness Based Therapy on the Parenting Burnout and Self-Compassion in the Mothers of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted to investigate the effectiveness of mindfulness based therapy on the parenting burnout and self-compassion in the Mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder. The present study was quasi-experimental with pretest, posttest, control group and two-month follow-up stage design. The statistical population included secondary high school students with addiction tendency in the academic year 2019-20. 30 Mother of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder were selected through purposive sampling method and they were randomly accommodated into experimental and control groups (each group of 13 mother). The experimental group received ten seventy-five-minute sessions of Mindfulness based therapy during two months. The applied questionnaires in this study included the parenting burnout (Roskam, Brianda, Mikolajczak, 2018) and self-compassion questionnaire (Neff, 2003). The data were analyzed through repeated measurement ANOVA and Bonferroni follow-up test. The results showed that the Mindfulness based therapy had significant effect on the Parenting burnout and self-compassion of the Mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder (p< 0.001) and succeeded in decrease parenting burnout and increasing self-compassion in these mothers. According to the findings of the present study it can be concluded that the Mindfulness based therapy can be used as an efficient method to decrease parenting burnout and increasing self-compassion in the Mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder through employing techniques such as teaching self-awareness, the manner of anger control, stress management, problem solving, and normal decision making.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
درمان مبتنی بر ذهنآگاهی, فرسودگی والدگری, شفقت به خود, اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی
نویسندگان مقاله
وجیهه سادات امام جمعه زاده |
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
غلامرضا منشئی |
دانشیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15348_6305d5a4b8c57975e9f244c41516ca34.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات