این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۷، شماره ۶۷، صفحات ۲۳۹-۲۴۷

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش فرا هیجانی والد محور و بازی درمانی خانواده محور بر کاهش رفتارهای مخل کودکان پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله مشکلات هیجانی و رفتاری معمولا از دوره پیش از دبستان شروع می‌شوند و آموزش فراهیجانی والد محور و بازی درمانی خانواده محور مداخلاتی هستند که می‌توانند در این زمینه موثر باشند. هدف پژوهش حاضر مقایسه آموزش فراهیجانی والد محور و بازی درمانی خانواده محور بر رفتارهای مخل کودکان پیش دبستانی بود. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پی‌گیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کودکان پیش دبستانی شهر تهران در سال 1401-1400 بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند 45 نفر از آنان انتخاب و به روش تصادفی ساده در سه گروه مساوی آزمایش و گواه قرار گرفتند. والدین گروه آزمایش اول تحت آموزش فراهیجانی والد محور و والدین گروه آزمایش دوم تحت بازی درمانی خانواده محور قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌ مکرر انجام شد. نتایج نشان‌دهنده این بود که آموزش فراهیجانی والد محور و بازی درمانی خانواده محور بر کاهش رفتارهای مخل کودکان در مرحله پس آزمون و پیگیری اثر معنادار داشته‌اند (001/0>P). اما تفاوت معناداری بین اثربخشی دو گروه وجود نداشته است (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش فراهیجانی والد محور، بازی درمانی خانواده محور، رفتارهای مخل، کودکان پیش دبستانی،

عنوان انگلیسی Comparison of the effectiveness of parent-centered meta-emotional education and family-centered gaim therapy on and disruptive behaviors in preschool children
چکیده انگلیسی مقاله AbstractEmotional and behavioral problems usually start in pre-primary school, and parent-centered meta-emotional training and family-centered play therapy are interventions that can be effective in this field. The purpose of the present study was to compare parent-centered meta-emotional education and family-centered play therapy on the disruptive behaviors of preschool children. This research was applied and its method was semi-experimental with a pre-test, post-test and follow-up design with a control group. The statistical population of the research included preschool children in Tehran in 1400-1401, 45 of them were selected by a purposive sampling method and were divided into three equal experimental and control groups by a simple random method. The parents of the first experimental group underwent parent-centered meta-emotional education, and the parents of the second experimental group underwent family-centered play therapy, and the control group did not receive any intervention. Rater's behavioral problems questionnaire was used to collect data. Data analysis was done using analysis of variance with repeated measurements. The results showed that parent-centered meta-emotional education and family-centered play therapy had a significant effect on reducing children's behavioral problems in the post-test and follow-up phase (P< 0.001). There were not significant difference between the effectiveness of the two groups (P>0.05). parent-centered meta-emotional education and family-centered play therapy can be used as an effective intervention in reducing children's behavioral problems.Keywords: parent-centered meta-emotional education, family-centered play therapy, disruptive behaviors, preschool children
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش فراهیجانی والد محور, بازی درمانی خانواده محور, رفتارهای مخل, کودکان پیش دبستانی

نویسندگان مقاله زهرا محمدزاده |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

ملوک خادمی اشکذری |
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران

خدیجه ابوالمعالی الحسینی |
دانشیار. گروه روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال-تهران. ایران


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15555_4ffd3e5122a6ac91bf2a511d976603c3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات