این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۵۳-۶۰
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی اصلاح هم نوسانی از طریق نوروفیدبک بر بهبود خواندن کودکان مبتلا به نارساخوانی
چکیده فارسی مقاله
هدف: نارساخوانی یکی از اختلالات شایع دوران کودکی است. برخلاف نظریه غالب نقص واجشناختی، مطالعات جدید نشان می-دهند که بازنمایی واجشناختی در کودکان نارساخوان سالم است اما توانایی دسترسی به آن آسیب دیده است. بدکارکردی ارتباط پیشانی-گیجگاهی به عنوان اساس عصبی این آسیب تعبیر میشود. اصلاح هم نوسانی از طریق نوروفیدبک امکان کنترل ارادی بر شبکههای کارکردی مغز را فراهم میکند. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر اصلاح ارتباط کارکردی بین مناطق مغزی درگیر در خواندن در بهبود مهارت خواندن کودکان مبتلا به نارساخوانی است. مواد و روشها: در طرح تک آزمودنی حاضر چهار کودک 7-9 ساله مبتلا به نارساخوانی 20 جلسه 30 دقیقهای درمان نوروفیدبک دریافت کردند. پروتکل درمانی اصلاح هم نوسانی مناطق پیشانی-گیجگاهی-پاریتال بود. یافتهها: بررسی نتایج پژوهش بهبودی در نمرات خواندن و همچنین نرمالسازی مقادیر هم نوسانی را بعد از اتمام درمان نشان داد. نتیجهگیری: این تغییرات نشان میدهد که نارساخوانی یک اختلال در شبکه مغزی است و اصلاح هم نوسانی از طریق نوروفیدبک میتواند به اصلاح این آشفتگی کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نارساخوانی، هم نوسانی، ارتباط کارکردی، نوروفیدبک،
عنوان انگلیسی
The effect of coherence training via neurofeedback on the improvement of reading in children with dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Dyslexia is a prevalent childhood disorder. Contrary to leading hypothesis of phonological deficit, new studies showed that the phonological representations in dyslexic children are intact but the ability to access them is impaired. Dysfunctional fronto-temporal connection has been interpreted as a neural evidence for this impaired access. Coherence training via neurofeedback provides the possibility of voluntary control on functional networks of brain. The aim of this study was to evaluate the effect of improving functional connectivity between brains regions involved in reading. Methods: In this single subject study, four dyslexic children aged 7-9 years old completed twenty 30 minutes sessions of coherence neurofeedback training. The training protocols were the normalization of fronto-temporo-parietal connections. Results: The results showed improvement in reading abilities and coherence values between target regions after treatment. Conclusion: These changes in coherence indicate dyslexia as a brain network disorder and coherence guided neurofeedback seems to be capable of modifying these disturbances.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نارساخوانی, هم نوسانی, ارتباط کارکردی, نوروفیدبک
نویسندگان مقاله
عباس بخشی پور |
استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
مجید محمود علیلو |
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
محمدعلی نظری |
دانشگاه تبریز
الناز موسی نژاد جدی |
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15285_cd5c1785b7079bf2288e3f96bed117b1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات