این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۲۳۹-۲۴۹
عنوان فارسی
بررسی رابطه رهبری استثماری با پنهانسازی دانش بواسطه نقش میانجی پریشانی روانشناختی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری استثماری با پنهانسازی دانش بواسطه نقش میانجی پریشانی روانشناختی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیّه معلّمان ناحیه دو شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 1945 نفر بودند، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 319 معلّم از این جامعه انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رهبری استثماری اشمید و همکاران(2019)؛ پرسشنامه پریشانی روانشناختی لاویبوند و لاویبوند(1995) و پرسشنامه پنهانسازی دانش کانلی و زویگ(2015) استفاده گردید که ضریب آلفای کرانباخ آنها به ترتیب: 97/0 ، 91/0 و 94/0 بدست آمد. روایی سازه پرسشنامهها نیز به وسیله تحلیل عاملی تأییدی تعیین گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک دو نرم افزار Spss و lisrel انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که: رهبری استثماری رابطه مثبت و معناداری با پنهانسازی دانش و پریشانی روانشناختی در سطح 05/0 دارد؛ پریشانی روانشناختی نیز رابطه مثبت و معناداری با پنهانسازی دانش در سطح 05/0 دارد؛ رهبری استثماری بواسطه نقش میانجی پریشانی روانشناختی رابطه غیرمستقیم، مثبت و معناداری با پنهانسازی دانش دارد. بنابراین چنانچه مدیران و رهبران مدارس دارای خصوصیّات و ویژگیهای منفی رهبری استثماری باشند، با سوء استفاده از تلاش معلّمان، یک جو غیر سازنده در مدرسه ایجاد میکنند؛ در این جو مخرّب، معلّمان با اضطراب و پریشانی روانشناختی، جهت مقابله با این رهبران، دانش و اطلاعاتشان را از سایر همکاران پنهان میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رهبری استثماری، پریشانی روانشناختی، پنهانسازی دانش،
عنوان انگلیسی
Investigating the relationship between exploitative leadership and knowledge hiding through the mediating role of psychological distress
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the relationship between exploitative leadership and knowledge hiding due to the mediating role of psychological distress. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the study included all teachers in the second district of Shiraz in the academic year 1300-1400 to 1945 people, which was selected using a simple random sampling method based on Cochran's formula of a sample of 319 teachers from this community. To collect data from the Schmid et al. Exploratory Leadership Questionnaire (2019); Lovibond and Lovibond (1995) psychological distress questionnaire and Connelly and Zweig (2015) knowledge hiding questionnaire were used, whose Cronbach's alpha coefficients were 0.97, 0.91 and 0.94, respectively. The construct validity of the questionnaires was also determined by confirmatory factor analysis. Data analysis was performed using structural equation modeling using Spss and lisrel software. Findings showed that: exploitative leadership has a positive and significant relationship with knowledge hiding and psychological distress at the level of 0.05; Psychological distress also has a positive and significant relationship with knowledge hiding at the level of 0.05; Exploitative leadership has an indirect, positive and significant relationship with knowledge hiding due to its mediating role in psychological distress. Therefore, if school principals and leaders have negative characteristics and characteristics of exploitative leadership, they create a non-constructive atmosphere in the school by abusing the efforts of teachers; In this destructive atmosphere, teachers, with psychological anxiety and distress, hide their knowledge and information from other colleagues in order to confront these leaders.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رهبری استثماری, پریشانی روانشناختی, پنهانسازی دانش
نویسندگان مقاله
سیروس قنبری |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
حسین معجونی |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15269_0b8276149add23546eb7aa9c116b734f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات