این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۲۷۳-۲۸۵

عنوان فارسی تأثیر درمان ذهن آگاهی مثبت محور و درمان شناختی رفتاری برتنظیم هیجانی دانشجویان افسرده دانشکده توانبخشی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر درمان‌گروهی ذهن‌آگاهی مثبت محور و درمان گروهی شناختی‌رفتاری‌بر افزایش تنظیم شناختی هیجانی‌دانشجویان‌افسرده‌دانشکده توانبخشی‌دانشگاه‌جندی‌شاپور‌اهواز تدوین‌گردیده است. این‌پژوهش در یک طرح‌نیمه-آزمایشی، و طی یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی سه‌گروهی (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) پژوهشی‌سه‌مرحله‌ای‌با طرح پیش‌پس‌آزمون و پیگیری اجرا گردید. از میان جامعه‌آماری کلیه‌ی دانشجویان مقطع‌کارشناسی‌دانشکده توانبخشی‌دانشگاه جندی‌شاپور شهر اهواز (1400-1399)، تعداد 30 نفر از دانشجویان افسرده بر اساس معیارهای ورود به پژوهش به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی و مساوی در دو گروه آزمایش(تحت برنامه درمان گروهی ذهن آگاهی مثبت محور10=n و تحت برنامه درمان گروهی شناختی رفتاری 10=n طی 12 جلسه گروهی) و گروه‌کنترل(10=n: در این بازه زمانی مداخله‌ای دریافت نکرد) گمارده شدند. کلیه شرکت کنندگان پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان‌گارنفسکی و همکاران(2001) را درهر سه‌گروه قبل‌وبعدازمداخله‌و یک ماه بعد از مداخله تکمیل کردند. نتایج روش‌آماری‌تحلیل واریانس مکرر نشان داد که در مقایسه دو گروه درمانی ذهن آگاهی مثبت محور و شناختی رفتاری درمانی در نمرات تنظیم هیجان در پس‌آزمون و پیگیری در مقایسه با پیش‌آزمون تفاوت معناداری وجود نداشت و هیچ کدام از درمان‌ها تاثیر معناداری بر این مؤلفه نداشته‌اند(05/0p). طبق نتایج این پژوهش، درمان گروهی ذهن آگاهی مثبت‌محور و شناختی‌رفتاری‌درمانی روش موثری برای افزایش تنظیم شناختی مثبت و کاهش تنظیم شناختی منفی در درمان افراد مبتلا به افسردگی‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان ذهن آگاهی مثبت محور، درمان شناختی رفتاری، تنظیم هیجانی، افسردگی،

عنوان انگلیسی The effect of positive mindfulness therapy and cognitive-behavioral therapy on emotional regulation of depressed students in rehabilitation school
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the effect of positive mindfulness-based group therapy andcognitive-behavioral group therapyonincreasing cognitive emotional regulation in depressed students ofAhvaz Jundishapur University School of Rehabilitation. This research was conducted in a quasi-experimental design, and during a three-group randomized controlled trial(two experimental groups and onecontrol group),a three-stage study with a pre-test and follow-up design. From the statistical population of all undergraduate students of the Faculty of Rehabilitation, Jundishapur University of Shahr-eAhvaz (1400-1399), 30 depressed students were selected based on inclusion criteria by availablesampling method and randomly and equally in the two experimental groups .All participants completed the Garnfsky et al. (2001)Cognitive Emotion Regulation Questionnaire in all threegroups before and after the intervention and one month after the intervention. The results of repeated measures analysis of variance showed that therewas no significant difference in the scores of emotion regulation in post-test and follow-up compared to pre-test incomparison of positive therapy-minded and cognitive-behavioral therapy groups and none of the treatments had a significant effect on They did not have this component(p < 0.05).The results also showed that the two experimental groups, positive mind-based group therapy and cognitive-behavioral therapy had a significant effect on increasing positive cognitive regulation and reducing negative cognitive regulation in students compared to the control group(p < 0.01)According to the results of this study, group therapy of positive mindset and cognitive-behavioral therapy is an effective method to increase positive cognitive regulation and reduce negative cognitive regulation in the treatment of people with depression.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله درمان ذهن آگاهی مثبت محور, درمان شناختی رفتاری, تنظیم هیجانی, افسردگی

نویسندگان مقاله مریم السادات موسوی |
گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران

فاطمه سادات طباطبائی نژاد |
گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15277_2a50155a4153122d39b28f24a192356f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات