این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۲۸۷-۲۹۹
عنوان فارسی
ارائه مدل ساختاری درگیری تحصیلی بر اساس نگرش به تحصیل و آینده شغلی و خودباوری تحصیلی: نقش میانجیگری پایستگی تحصیلی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، ارائه مدل ساختاری درگیری تحصیلی بر اساس نگرش به تحصیل و آینده شغلی و خودباوری تحصیلی: نقش میانجیگری پایستگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بود. به این منظور تعداد 299 دانشجو به روش نمونه-گیری خوشهای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند؛ و پرسشنامههای درگیری تحصیلی ریو (2013)، نگرش به تحصیل و آینده شغلی حسنلو، حسن نژاد و خزائی پول (1396)، خودباوری تحصیلی نوری، جعفری و سعادتمند (1394) و پایستگی تحصیلی ساموئلز (2004) در بین آنها توزیع شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از آزمون بوت استراپ استفاده شد. نتایج نشان داد تمام مسیرهای مستقیم بجز مسیر نگرش به تحصیل و آینده شغلی با درگیری تحصیلی در سطح p< 0.01 معنادار شدند. مسیرهای غیرمستقیم نیز از طریق پایستگی تحصیلی با درگیری تحصیلی در سطح p< 0.01 معنادار شدند. بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر در درگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان محسوب میشود و میتواند به عنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامههای پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان، مفید فایده باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگرش به تحصیل و آینده شغلی، خودباوری تحصیلی، درگیری تحصیلی و پایستگی تحصیلی،
عنوان انگلیسی
Presentation of the Structural Academic Engagement Model Based on Attitudes to Education and Academic Self-Steem: the mediating of Academic Buoyancy in students
چکیده انگلیسی مقاله
In order to design and test the pattern of the effect of attitudes to education and future career and Academic Self-Steem on Academic Engagement by considering the intermediate role Academic Buoyancy of students of Islamic Azad University of Ahvaz, 299 students were selected by multi-stage cluster sampling method and Questionnaires Academic Engagement of Reeve (2013), attitudes to education and future career of Hassanlo, Hassan Nejad & Khazaei Pol (2018), Academic Self-Steem of Nori, Jafari & Saadatmand (2016) & Academic Buoyancy of Samuels (2004) were distributed among them. The proposed model was evaluated using a path analysis method. Bootstrap test was used to test the indirect relationships. The results of this study showed that all of the direct paths, except for attitudes to education and future career path whit Academic Engagement, were significant at p< 0.01 levels. indirect paths through Academic Buoyancy whit Academic Engagement were significant at p< 0.01 levels. The proposed model had an acceptable fitness to the result and an important step in recognizing the effective factors in the Academic Engagement of students . And can be useful as a model for designing prevention academic failure programs for students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نگرش به تحصیل و آینده شغلی, خودباوری تحصیلی, درگیری تحصیلی و پایستگی تحصیلی
نویسندگان مقاله
لاله مهری |
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
سعید بختیار پور |
مدیر گروه روان شناسی آزاد اهواز
زهرا افتخار صعادی |
استادیار، گروه روانشناسی، واحداهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
رضوان همایی |
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15272_43448d6f26c717f7ac350062a3041943.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات