این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۷، شماره ۶۵، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر خوش‌بینی و بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به موکوپلی‌ساکارید نوع یک (سندرم هولر)
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر خوش‌بینی و بهزیستی ‌روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به موکوپلی‌ساکارید نوع یک (سندرم هولر) بود. روش این پژوهش به‌شیوه تک آزمودنی با کنترل خط پایه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دارای کودک مبتلا به موکوپلی‌ساکارید در سال 1398-1397 بود که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه‌ی خوش‌بینی (LOT)، پرسشنامه‌‌ی فرم کوتاه بهزیستی‌روان‌شناختی (PWB) و برنامه آموزشی تنظیم هیجان آلن، مک‌هاگ و بارلو، (2009) بود که طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای یک‌بار در هفته و در 3 مرحله (خط پایه، برنامه آموزشی 8 جلسه‌ای و پیگیری 6 هفته‌ای) انجام شد. داده‌های حاصل از اجرای پرسشنامه‌ها با استفاده فرمول درصد بهبودی و روش ترسیم دیداری تحلیل شد. نتایج پژوهش حاضر نشان دادند که آموزش تنظیم هیجان بر خوش‌بینی و بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به موکوپلی‌ساکارید نوع یک (سندرم هولر) مؤثر بوده است. و این تأثیر در مرحله پیگیری 6 هفته‌ای پایدار مانده بود. بنابراین با به کارگیری آموزش تنظیم هیجان می‌توان توانمندی مادران دارای کودک موکوپلی‌ساکارید را بهبود بخشید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش تنظیم هیجان، خوش‌بینی، بهزیستی روان‌شناختی، سندرم هولر،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Optimism and Psychological Well-being of Mothers of Children with Type1 Mucopolysaccharide (Hurler Syndrome)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to determine the effectiveness of emotion regulation training on optimism and psychological well-being of mothers of children with type 1 mucopolysaccharide (Hurler syndrome). The method of this study was single subject with baseline control. The statistical population of the study included all mothers with children with mucopolysaccharide in 1397-1397 years who were selected using purposive sampling. Tools used by optimism questionnaire (LOT), psychological well-being of short form questionnaire( PWB ) and the emotion regulation training program for Allen, Mc Hag and Barlow (2009) was performed in 8 sessions of 90 minutes at once a week in 3 stages (baseline, 8-session training program and 6-week follow-up). The data from the execution of the questionnaires was analyzed using the improvement percentage formula and visual drawing method. The results of this study showed that emotion regulation training was effective on optimism and psychological well-being of mothers of children with type 1 mucopolysaccharide (Hurler syndrome). And this effect remained stable at the 6-week follow-up phase. Therefore, by using emotion regulation training, the ability of mothers with mucopolysaccharide children can be improved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش تنظیم هیجان, خوش‌بینی, بهزیستی روان‌شناختی, سندرم هولر

نویسندگان مقاله سارا آزادی |
دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه ایلام، ایلام،ایران.

فاطمه هاشمی نسب |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

رویا قائمی |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_13662_19b3095ab3955d41f45f47041f07a487.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات