این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۷، شماره ۶۵، صفحات ۶۳-۷۳

عنوان فارسی رابطه نیازهای اساسی روان‌شناختی با افسردگی، اضطراب و استرس با توجه به نقش واسطه‌ای سرمایه‌ روان-شناختی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای سرمایه‌ روان‌شناختی در رابطه نیازهای اساسی روان‌شناختی با سه جنبه اصلی آشفتگی روان‌شناختی یعنی افسردگی، اضطراب و استرس انجام شد. روش این پژوهش همبستگی (از نوع تحلیل مسیر) بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان همه مقاطع دانشگاه شهید‌بهشتی تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از بین آن‌ها 370 نفر با روش نمونه-گیری در‌دسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین به مقیاس برآورده‌شدن نیازهای اساسی روان‌شناختی (نسخه عمومی)، پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی لوتانز (PCQ) و پرسشنامه افسردگی-اضطراب-استرس (DASS-21) پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل مسیر انجام شد. یافته‌ها رابطه مثبت معنادار بین نیازهای اساسی روان‌شناختی و سرمایه روان‌شناختی (665/0 r=)، رابطه منفی معنادار بین نیازهای اساسی روان‌شناختی با افسردگی (707/0- r=)، استرس (510/0r= -) و اضطراب (469/0r= -) و همچنین سرمایه روان-شناختی با افسردگی (566/0r= -)، استرس (352/0r= -) و اضطراب (321/0r= -) را نشان دادند. همچنین یافته‌ها نشان داد که مدل مفروض واسطه‌مندی سرمایه روان‌شناختی در رابطه نیازهای اساسی روان‌شناختی با افسردگی، اضطراب و استرس از برازش مطلوبی برخوردار بود (933/0CFI= ، 933/0 IFI= ، 061/0 RMSEA=). بنابراین نتایج این مطالعه نشان داد که نیازهای اساسی روان‌شناختی ازطریق پیش‌بینی افزایش سرمایه روان‌شناختی در تبیین کاهش آشفتگی روان‌شناختی و پیشگیری از مشکلات روانی در دانشجویان از نقش مهمی برخوردارند. ازاین رو تلویحات کاربردی این نتایج برای جامعه مورد مطالعه محتمل است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیازهای اساسی روان‌شناختی، آشفتگی روان‌شناختی، سرمایه روان‌شناختی،

عنوان انگلیسی The Relationship between Basic Psychological Needs and Depression, Anxiety and Stress Due to the Mediating Role of Psychological Capital
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted with the aim of examining the mediating role of psychological capital in the relationship between basic psychological needs and three main aspects of psychological distress, namely depression, anxiety and stress. The research method was correlational (path analysis). The statistical population included all students of Shahid Beheshti University in the year 1399-1400, of which 370 individuals were selected using convenience sampling and responded online to the Basic Psychological Needs Satisfaction Scale (General scale), the Psychological Capital Questionnaire of Luthans (PCQ), and the Depression-Anxiety-Stress Questionnaire (DASS-21). Data analysis was performed using path analysis. The results showed a significant positive relationship between basic psychological needs and psychological capital (r=0/665), a significant negative relationship between basic psychological needs and depression (r=-0/707), stress (r=-0/510), and anxiety (r=-0/469) and also between psychological capital and depression (r=-0/566), stress (r=-0/352), and anxiety (r=-0/321). Also, the findings showed that the assumed mediation model of psychological capital in the relationship between basic psychological needs and depression, anxiety, and stress had a good fitness (CFI= 0/933, IFI=0/933, RMSEA=0/061). Therefore, the results of this study showed that basic psychological needs have an important role in reducing psychological distress and preventing mental health problems in students through the prediction of psychological capital increase. Thus, the practical implications of the results are possible for the study population.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نیازهای اساسی روان‌شناختی, آشفتگی روان‌شناختی, سرمایه روان‌شناختی

نویسندگان مقاله علی اصغر حافظ |
دانشگاه شهید بهشتی

فاطمه رشیدی پور |
دانشگاه شهید بهشتی

مازیار یونسیان |
علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15081_2e6142f61a59b82bebcd06c22c55c436.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات