این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۷، شماره ۶۵، صفحات ۱۴۳-۱۵۲
عنوان فارسی
مطالعه ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شایستگی هیجانی-اجتماعی (ESCQ) در یک گروه غیر بالینی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی و رابطه مؤلفه های آن با هوش هیجانی بود. روش پژوهش از نوع اعتباریابی و همبستگی بود. بدین منظور نمونه ای به حجم 311 دانشجو انتخاب شد. جامعه آماری شامل همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مقطع دکترای تخصصی) دانشگاه های تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود. روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بود. پرسشنامه های شایستگی هیجانی- اجتماعی و هوش هیجانی توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه، از دو روش آلفای کرونباخ و اسپیرمن ـ براون؛ و برای تعیین روایی آن، از روایی محتوایی و روایی سازه تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی شایستگی هیجانی- اجتماعی با زیرمقیاس های هوش هیجانی معنی دار و مثبت است. محاسبه همسانی درونی برای شایستگی هیجانی- اجتماعی نیز در پژوهش حاضر آلفای 85/0 و اسپیرمن-براون 8/0 را به دست داد. بر اساس نتایج این پژوهش، می توان نتیجه گرفت که فرم 45 گویه ای پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایران، از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot،شایستگی هیجانی-اجتماعی&،quot،، &،quot،هوش هیجانی&،quot،، &،quot،روایی&،quot،، &،quot،اعتبار&،quot،،
عنوان انگلیسی
Study of Psychometric Properties of Emotional-Social Competence Questionnaire (ESCQ) in a Non-Clinical Group
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to evaluate the validity and reliability of the Emotional-Social Competence Questionnaire and the relationship between its components and emotional quotient. The research method was validation and correlation. For this purpose, a sample of 311 students was selected. The statistical population included all graduate students (PhD students) of Tehran universities in the academic year 2019-2020. The sampling method was multi-stage cluster. Emotional-social competence and emotional quotient questionnaires were completed by the participants. To determine the reliability of the questionnaire, two methods of Cronbach's alpha and Spearman-Brown; to determine its validity, content validity and construct validity of confirmatory factor analysis were used. The results showed that the correlation of emotional-social competence with emotional quotient subscales is significant and positive. The calculation of internal consistency for emotional-social competence in the present study also yielded an alpha of 0.85 and a Spearman-Brown of 0.8. Based on the results of this study, it can be concluded that the 45-item form of the Emotional-Social Competence Questionnaire in Iranian graduate students has sufficient validity and reliability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot,شایستگی هیجانی-اجتماعی&,quot,, &,quot,هوش هیجانی&,quot,, &,quot,روایی&,quot,, &,quot,اعتبار&,quot
نویسندگان مقاله
سما سادات |
دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
شهرام واحدی |
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_13467_a4d94ca413f354545b8afdf8472a0467.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات