این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۷، شماره ۶۵، صفحات ۲۱۴-۲۲۷

عنوان فارسی اثر بخشی آموزش اخلاق شهروندی بر کفایت اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اردبیل
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش اخلاق شهروندی بر کفایت اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 98-97 بود. در راستای این هدف از جامعه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 تعداد 60 نفر به شیوه خوشه‌ای چند مرحله ای انتخاب و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گروه کنترل (30 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند به نحوی که گروه آزمایش طی 15 جلسه در معرض آموزش اخلاق شهروندی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله‌ا‌‌ی را دریافت ننمودند. برای اندازه گیری متغیرهای مورد مطالعه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری از پرسشنامه کفایت اجتماعی پرندین، استفاده شد. تحلیل داده‌ها نشان داد آموزش اخلاق شهروندی در بهبود کفایت اجتماعی و مؤلفه های آن، اثربخش است(05/0≥p). مبتنی بر یافته ها می توان نتیجه گرفت که اخلاق شهروندی پیش نیاز سازگاری با تغییرات اجتماعی بوده و زمینه ساز شکل گیری رفتارهای مطلوب اجتماعی است به نحوی که فرد با برخورداری از آموزه های اخلاق شهروندی قادر به بهبود روابط اجتماعی و تضمین سلامت روانشناختی میگردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق شهروندی، کفایت اجتماعی، حل مسأله اجتماعی،

عنوان انگلیسی the effectiveness of citizenship ethics education on social competence in Ardebil high school girl students
چکیده انگلیسی مقاله Citizenship ethics is one of the essentials of modern life and its objective realization in the personal and social life shapes the development of social skills and competence and improvement of interpersonal relationships. Therefore, the purpose of the present study was to determine the effectiveness of citizenship ethics education on social competence, responsibility, empathy and problem solving ability in Ardebil high school girl students in the academic year 1-5. To this end, 2 high school girl students in Ardebil city in the academic year 2-5 were selected by multistage cluster sampling method and divided into experimental (n = 4) and control (n = n) groups. Subjects were randomly assigned so that the experimental group was exposed to citizenship ethics training for three sessions and the control group received no intervention. To measure the variables studied in two stages of pre-test, post-test and follow-up, Prendin Social Adequacy Questionnaire, Di Zorilla Social Problem Solving Questionnaire and California Social Behavior Questionnaire were used. Data analysis showed that citizenship ethics training is effective in improving social competence and its components, social problem solving ability, commitment, responsibility and altruism (p≥0.05). Based on the findings, it can be concluded that citizenship ethics is a prerequisite for adapting to social change and underpins the formation of socially desirable behaviors so that individuals with citizenship ethics can improve social relationships and ensure psychological health.Keywords: Citizenship Ethics, Social Adequacy, Social Problem Solving, Commitment, Kindness, Responsibility.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اخلاق شهروندی, کفایت اجتماعی, حل مسأله اجتماعی

نویسندگان مقاله سمانه خالقی |
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی اردبیل

عذرا غفاری |
استادیار، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران

تورج هاشمی |
استاد دانشگاه تبریز

منصور بیرامی |
استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز

سمیه تکلوی |
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_13054_be781339ae7d845929ef8cc2aa782576.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات