این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۶، شماره ۶۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر درهم آمیختگی افکار در افراد دارای نشانه های وسواسی – اجباری
چکیده فارسی مقاله ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺘﻌﺪدی ارﺗﺒﺎط ﻣﺜﺒﺖ و معنی‌دار ﺑﯿﻦ علائم وﺳﻮاس و درهم آﻣﯿﺨﺘﮕﯽ اﻓﮑﺎر را ﮔﺰارش ﻧﻤﻮده و آن را پیش بین قدرتمندی برای علائم وسواس دانسته‌اند. در تحقیقات قبلی اثربخشی ذهن آگاهی براختلال وسواسی – جبری(OCD) بررسی شده، اما تاثیر این روش بر آمیختگی افکار روشن نیست.بنابراین پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر درهم آمیختگی افکار در افراد دارای نشانه های OCD است.این پژوهش، از نوع طرح آزمایش تک آزمودنی با خط پایه چندگانه بود که تعداد 3 دانشجوی دانشگاه تبریز به شکل هدفمند و داوطلبانه و غربال گری در این طرح شرکت کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه‌ی درآمیختگی افکار (TFI) در مراحل خط پایه، حین آموزش و پیگیری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل نموداری و ترسیمی و همچنین برای تحلیل نتایج، فرمول درصد بهبودی و اندازه اثر به کار رفت. نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی، از نظر بالینی تاثیر معنادار در تغییر آمیختگی فکر – عمل، فکر – شی و فکر- رویداد دارد. براساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که آموزش ذهن آگاهی در تغییر آمیختگی افکار افراد دارای نشانه های OCD اثر بخش است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن آگاهی، آمیختگی افکار، اختلال وسواسی – جبری،

عنوان انگلیسی The effects of Mindfulness Training on thought fusion amoung individuals with obsessive – compulsive symptoms
چکیده انگلیسی مقاله Several studies have reported a positive and significant relationship between obsessive-compulsive symptoms and thought fusion which is a prognosis for obsessive-compulsive symptoms. In previous studies, the effects of mindfulness training on obsessive-compulsive disorder (OCD) had been investigated, but the effect of this method on the thought fusion was not clear. Therefore, the present study aimed to evaluate the effects of mindfulness training on the thought fusion amoung individuals with obsessive- compulsive symptoms. This study was a single-subject project with multiple base line and 3 students from University of Tabriz, who volunteered to participate in this project. To collect data, the Thought –Fusion Integration (TFI) was used during the baseline, training and follow up. Graphical analyze was used to analyze the information and moreover, for the analysis of the results, the formula for the percentage of recovery and the effect size was used. Results indicated that mindfulness training has a clinically significant effect in the change of thought-fusion, thought-object and thought-event.Based on the findings, we conclude that mindfulness training effects in changing the thought fusion of individuals with OCD symptoms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ذهن آگاهی, آمیختگی افکار, اختلال وسواسی – جبری

نویسندگان مقاله سمانه میرزامحمدی |
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

رسول حشمتی |
دانشیار، گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_13056_97bf7ba544912f18d670cfd5fb49ff51.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات