این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۱-۱۷

عنوان فارسی رابطه پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی با قلدری دانش‌آموزان با نقش میانجی همدلی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی با قلدری دانش‌آموزان با نقش میانجی همدلی بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش، همه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول شهرستان بویین‌زهرا در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه آماری شامل 247 دانش‌آموز بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری، پرسشنامه قلدری ایلی‌نویز (2001)، مقیاس خود-گزارشی شایستگی اجتماعی جانتیلا و همکاران (2006)، مقیاس برداشت دانش‌آموز از پیوند با مدرسه اسپرینگر و همکاران (2009) و مقیاس همدلی ریچاد و همکاران (2017) بودند. مدل فرضی پژوهش با تحلیل مسیر و با استفاده از نرم‌افزار Lisrel 8.50آزمون شد. یافته‌ها حاکی از آن بود که پیوند با مدرسه، شایستگی اجتماعی، و همدلی بر قلدری اثر مستقیم دارند. همچنین شایستگی اجتماعی بر همدلی اثر مستقیم و بر قلدری به واسطه همدلی اثر غیرمستقیم دارد. اما پیوند با مدرسه بر همدلی اثر مستقیمی ندارد، همچنین داده‌های بدست آمده نشان می‌دهد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. با توجه به این یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود در طراحی و اجرای برنامه‌های کاهش قلدری دانش‌آموزان، در کنار آموزش همدلی به این گروه از دانش‌اموزان، به رشد شایستگی اجتماعی آنان توجه نموده و در راستای بهبود پیوند آنان با مدرسه تلاش شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قلدری، پیوند با مدرسه، شایستگی اجتماعی، همدلی،

عنوان انگلیسی Relationship Between School Bonding; Social Competence and Student Bullying through the Mediating Role of Empathy
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the relationship between school bonding ; social competence and students’ bullying through the mediating role of empathy. It was conducted by a comparitive method . The study population was male and female high school students in Buinzahra city in the academic year of 2019-2020. Using multy stage random cluster method 274 students were selected.They were assess by . The research instruments were Illinois Bullying Questionnaire (2001), Jantila et al. Social Competence Self-Report Scale (2006), Springer et al. Student Relationship Scale (2009), and Richard et al. Empathy Scale (2017). The hypothetical model of the research was tested by path analysis using Lisrel 8.50 software. Findings indicated that school bonding, social competence, and empathy had direct effect on bullying. Moreover, social competence had direct effect on empathy, and indirect effect on bullying through empathy. Besides, school bonding had no direct effect on empathy. However, the results showed that the proposed model had goodness of fit. Conseqoently , it is suggested that in designing and implementing student bullying reduction programs, in addition to teaching empathy to the students, paying attention to the development of their social competence and school bonding are considered necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله قلدری, پیوند با مدرسه, شایستگی اجتماعی, همدلی

نویسندگان مقاله محمد درزی |
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان

ابوالقاسم یعقوبی |
استاد تمام گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان

خسرو رشید |
دانشیار گروه آموزشی روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12556_f7ccd0cb16d01ab18236c71cb1d57351.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات