این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۱۹۲-۲۰۸
عنوان فارسی
رابطه خودارزیابی مرکزی و خودناتوانسازی تحصیلی با واسطه هیجانهای تحصیلی: مدلیابی ساختاری
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خودارزیابی مرکزی و خودناتوانسازی تحصیلی با واسطهی هیجانهای تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 99-98 بودند که از بین آنها 315 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس خودارزیابی مرکزی (جاج و دیگران، 2003)، پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و دیگرانو مقیاس خودناتوانسازی تحصیلیشوینگر و استینسمیر-پلستر بود. تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری نشانگر تأثیر مستقیم خودارزیابی مرکزی بر خودناتوانسازی تحصیلی، خودارزیابی مرکزی بر هیجانهای تحصیلی و هیجانهای تحصیلی بر خودناتوانسازی تحصیلی بود و همچنین، خودارزیابی مرکزی با واسطه هیجانهای تحصیلی، خودناتوانسازی تحصیلی را پیشبینی میکند. مطابق با نتایج پژوهش حاضر، ارتقاء سطح عزتنفس، خودکارآمدی و منبع کنترل دورنی ، احساس خودارزشی را به همراه دارد و زمینهساز تجربه بیشتر هیجانهای مثبت امید و غرور است که همین امر تمایل به استفاده از راهبرد خودناتوانسازی تحصیلی را کاهش میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودارزیابی مرکزی، هیجانهای تحصیلی، خودناتوانسازی تحصیلی،
عنوان انگلیسی
Relationship between Core Self-Evaluation and Academic Self-Handicapping by Mediation of Academic Emotions: Structural Equation Modeling
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of present study was to investigate the relationship between core self-evaluation and academic self-handicapping through mediating of academic emotions.The research was conducted with a correlational method and structural equation modeling.The study population consisted of first year undergraduate students of Shiraz University in the academic year of 2019-2020. Using, multistage cluster sampling 315 subjects were selected.The research instruments were core self-evaluation scale by Judge et al, Pekrun et al academic emotions questionnaire and self-handicapping scale by Schwinger and Stiensmeier-Pelster. Data were analyzed by structural equation modeling. Results indicated direct effects of core self-evaluation on academic self-handicapping, core self-evaluation on academic emotions and academic emotions on academic self-handicapping (P=0/05). In addition, core self-evaluation predicted academic self-handicapping indirectly and through academic emotions. Consequently, improving self-esteem, self-efficacy and internal locus of control is central to self-value and provides the basis for experiencing more positive emotions such as hope and pride, which reduces the tendency to use the strategy of academic self-handicapping.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خودارزیابی مرکزی, هیجانهای تحصیلی, خودناتوانسازی تحصیلی
نویسندگان مقاله
ندا سبزی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
مسعود حسین چاری |
دانشیار رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
بهرام جوکار |
استاد رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
فرهاد خرمائی |
دانشیار رشته روانشناسی تربیتی/ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12552_c4e5d0c7fa01b91ac388d60bc9cd323c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات