این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۶، شماره ۶۱، صفحات ۱-۱۸

عنوان فارسی اثر‌بخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر کنترل حرکتی بر ارتقای کارکردهای اجرایی (انعطاف‌پذیری شناختی، حافظه فعال، زمان‌واکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار) در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف مطالعه حاضر، تعیین اثر‌بخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر کنترل حرکتی بر ارتقای کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بود. در قالب پژوهش نیمه آزمایشی و طرح کارآزمایی بالینی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون تعداد 15کودک 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی در جلسات مداخلات توانبخشی شرکت کردند. برای اندازه­گیریمتغیرها از آزمون عملکرد پیوسته، کارت­های ویسکانسین، چند محرک پیشین، استروپ تغییر‌یافته و زمان‌واکنش ساده استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس اندازه‌گیری‌های مکرر نشان داد که توانبخشی شناختی مبتنی بر کنترل حرکتی بر ارتقای کارکردهای اجرایی موثر است. این یافته ها تلویحات عملی در مداخلات بالینی دارند که به تفصیل مورد بحث واقع شده اند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانبخشی شناختی، انعطاف‌پذیری شناختی، حافظه فعال، زمان‌واکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار،

عنوان انگلیسی Effectiveness of motor-based cognitive rehabilitation on improvement of executive functions (cognitive flexibility, working memory, reaction time, response inhibition, sustained attention) in students with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to determine the effectiveness of motor-based cognitive rehabilitation on improvement of executive functions of children with ADHD. The research method was semi-experimental with pre-test and post-test design which was done on 15 ADHD children with age of 6-12 years old in Tabriz city using a purposeful sampling method. N-Back test was used to assess the working memory. Wisconsin Card Sorting Test was used to assess the cognitive flexibility. Continuous performance test was used to assess sustained attention. Stroop test was used to assess response inhibition. Simple Reaction time test was used to assess Reaction time. Data were analyzed with repeated mixing covariance analysis and using SPSS.ver20.The result of the study showed that motor control cognitive rehabilitation was effective in improving executive functions (p < 0.01). These findings have further implications in the clinical interventions which have been thoroughly discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله توانبخشی شناختی, انعطاف‌پذیری شناختی, حافظه فعال, زمان‌واکنش, بازداری پاسخ, توجه پایدار

نویسندگان مقاله منصور بیرامی |
استاد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

تورج هاشمی |
استاد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

زینب خانجانی |
استاد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

فاطمه نعمتی |
استادیار روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

حمیده رسولزاده |
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12254_09cdf98bfedbef666c4e53cc9a2f16ab.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات