این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۶، شماره ۶۱، صفحات ۶۵-۷۴

عنوان فارسی رابطه ی تنظیم شناختی هیجان و هوش شخصی با فرسودگی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله هدف این مطالعه، تعیین رابطه تنظیم شناختی هیجان و هوش شخصی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بوده است.برای دسترسی به این هدف 120 نفر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در سال تحصیلی 97-96 به سه پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، تنظیم شناختی هیجان و هوش شخصی پاسخ دادند. در ضمن روش مطالعه همبستگی بوده و برای تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که بین هوش شخصی با تنظیم شناختی هیجان همبستگی 27/0 معنی دار وجود دارد. همچنین بین هوش شخصی با فرسودگی تحصیلی همبستگی24/0- که معنی دار است وجود دارد. در ضمن همبستگی تنظیم شناختی هیجان با فرسودگی تحصیلی نیز معنی دار است(27/0-). همچنین نتایج نشان داد که هر دو متغیر تنظیم شناختی هیجان و هوش شخصی توانایی پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی و پیرا پزشکی را دارند. اما سهم تنظیم شناختی هیجان بیشتر از متغیر هوش شخصی است. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه پیش گیری، سبب شناسی و تامین سلامت روانی دانشجویان علوم پزشکی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرسودگی تحصیلی، تنظیم شناختی هیجان، هوش شخصی، علوم پزشکی،

عنوان انگلیسی Relationship between Cognitive Emotion Regulation, Personal Intelligence and Academic Burnout
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to determine the relationship between cognitive emotion regulation, personal intelligence and academic burnout. Therefore, 120 medical students of Islamic Azad University of Ardabil completed academic burnout, cognitive emotion regulation and personal intelligence questionnaires during 2017-2018 academic year. Data were analyzed by multiple regression method. Results showed that there was a correlation between personal intelligence and cognitive emotion regulation (r=0.27). There was also a significant correlation between personal intelligence and academic burnout (r=-0.24). In addition, the correlation between cognitive emotion regulation and academic burnout was significant (r=-0.27). Also, the results showed that both cognitive emotion regulation and personal intelligence could predict academic burnout of medical and paramedical students. But the contribution of cognitive regulation was more than personal intelligence. These findings have important implications in the prevention, etiology, and provision of mental health conditions for students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فرسودگی تحصیلی, تنظیم شناختی هیجان, هوش شخصی, علوم پزشکی

نویسندگان مقاله آذین نریمانی |
گروه پزشکی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

رضا کاظمی |
گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

محمد نریمانی |
گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_11402_50321cda39114acf5de1b14ebaffe777.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات