این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۶، شماره ۶۱، صفحات ۱۱۱-۱۲۶

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی با آموزش تنظیم هیجان بر کاهش هیجان‌خواهی و خودآسیب‌رسانی در نوجوانان مستعد اعتیاد ساکن در مراکز شبه خانواده
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش شناخت‌­درمانی مبتنی بر ذهن­‌آگاهی با تنظیم هیجان بر هیجان­‌خواهی و خودآسیب‌­رسانی در نوجوانان مستعد اعتیاد انجام شد. روش پژوهش ­آزمایشی با طرح پیش­‌آزمون- پس­‌آزمون- پیگیری بود. تعداد 45 نفر از نوجوانان ساکن در مراکز شبه خانواده اداره بهزیستی شهر تهران با روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در قالب دو گروه آزمایش و یک گروه گواه گمارش شدند. هر یک از گروه­‌های آزمایش به مدت 8 جلسه آموزش داده شد و گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. داده‌­ها با پرسشنامه­‌های آمادگی به اعتیاد وید و بوچر، هیجان­‌خواهی آرنت و خود-آسیب­‌رسانی کلونسکی و گلن جمع‌­آوری شدند. برای تحلیل داده‌­ها از آزمون­‌های تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان در مقایسه با شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن­‌آگاهی تأثیر بیشتری بر کاهش هیجان­‌خواهی و خود­آسیب­‌رسانی دارد و این تأثیر در دوره پیگیری ماندگار است (05/0>p). بر اساس یافته­‌ها، جهت کاهش مشکلات روان‌شناختی نوجوانان مستعد اعتیاد از روش­‌های شناخت­‌درمانی مبتنی بر ذهن­‌آگاهی و آموزش تنظیم هیجان در قالب کارگاه­‌های آموزشی و درمانی استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، تنظیم هیجان، هیجان‌خواهی، خودآسیب‌رسانی، نوجوان،

عنوان انگلیسی Comparison of the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy with emotion regulation training on sensation seeking and self-harm behavior in adolescents susceptible to addiction
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to compare the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy training with emotion regulation on sensation seeking and self-injury in susceptible to addiction adolescents. The research method was experimental with pretest-posttest-follow-up design. A total of 45 adolescents residing in pseudo-family centers of the Welfare Office of Tehran were selected by purposeful sampling and were randomly assigned to two experimental and one control groups. Each of the experimental groups was trained for 8 sessions and the control group was placed on the waiting list. Data were collected using the Weed & Butcher addiction potential scale, Arnet Inventory of Sensation Seeking, and Klonsky and Glenn Self-Injury Questionnaire. Analysis of variance and Bonferroni post hoc tests were used to analyze the data. The results showed that emotion regulation training had a greater effect on reducing sensation seeking and self-harm than the mindfulness-based cognitive therapy, and this effect persisted during the follow-up period (p < 0.05). According to the findings, to reduce the psychological problems of adolescents susceptible to addiction, mindfulness-based cognitive therapy and emotion regulation training should be used in educational workshops.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی, تنظیم هیجان, هیجان‌خواهی, خودآسیب‌رسانی, نوجوان

نویسندگان مقاله جهانگیر کاشفی نیشابوری |
دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی عمومی/گروه روانشناسی، پردیس علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

زهرا افتخار صعادی |
استادیار/ گروه روانشناسی، واحداهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

رضا پاشا |
دانشیار/گروه روانشناسی، واحداهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

علیرضا حیدرئی |
دانشیار/گروه روانشناسی، واحداهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

بهنام مکوندی |
دانشیار/گروه روانشناسی، واحداهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12539_3496d299af7dd3f109be117e65a321a4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات