این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۶، شماره ۶۱، صفحات ۱۷۷-۱۹۰

عنوان فارسی اثربخشی بازی­ درمانی شناختی بر علائم اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و تکانشگری دانش­ آموزان ابتدایی پسرانه دوره اول تبریز
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف این پژوهش تعیین اثربخشی بازی‌درمانی شناختی بر علائم اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی و تکانش‌گری دانش‌آموزان دبستان دوره اول (اول تا سوم ابتدایی) بود. روش تحقیق این پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. پس از غربالگری دانش‌آموزان پسر دوره اول ابتدایی ارجاعی به مراکز مشاوره نواحی 3 و 5 تبریز که دارای اختلال یادگیری و بیش‌فعالی بودند، 30 دانش‌آموز انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و پس از اجرای پیش آزمون (آزمون کانرز فرم معلم) برای هر دو گروه، بسته آموزشی بازی‌درمانی در طی 10 جلسه یک‌ساعته به گروه آزمایش ارایه گردید و گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکرد. سپس پس آزمون برای هر دو گروه اجرا و داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نمرات گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مقیاس فرم معلم کانرز (در سطح 001/0>p) در پس آزمون تغییر معنی‌داری داشت. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان نتیجه گرفت که بازی‌درمانی شناختی موجب کاهش علائم نقص توجه / بیش‌فعالی و تکانش‌گری شده و این رویکرد به درمانگران و متخصصان روان‌شناسی پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کمبود توجه، بیش‌فعالی و تکانش گری، بازی درمانی شناختی- رفتاری،

عنوان انگلیسی Effectiveness of Cognitive Behavioral Play therapy in the Symptoms of Attention Deficit / Hyperactivity & Impulsivity Disorder (ADHD in Primary Boy Students in Tabriz First Period
چکیده انگلیسی مقاله Abstract:The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive therapy games on attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the prevalence of primary school students (first to third grade).The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive therapy games in attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) among primary school students (first to third grade). This quasi-experimental study was performed with pre-test and post-test with control group. After screening for elementary school students referred to the counseling centers of Tabriz 3 and 5 districts with learning disabilities and hyperactivity, 30 students were selected and randomly divided into two experimental groups (15 subjects) and control (n = 15). After performing the pre-test (Converse Teacher's Form Test) for both groups, a therapeutic gameinstruction was provided to the experimental group during 10 sessions and the control group did not receive any training.Then, the post-test was performed for both groups and the data were analyzed by MANCOVA.The test group scores were significantly different in the post test after the test group compared to the control group at the Converge Teacher's Scale (p < 0.001). Hence, it can be concluded that the of cognitive therapy games reduced symptoms of attention-deficit / hyperactivity and impulsivity and this approach is recommended to therapists and psychologists.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کمبود توجه, بیش‌فعالی و تکانش گری, بازی درمانی شناختی- رفتاری

نویسندگان مقاله میکائیل حسین زاده |
دانشجوی دکتری تخصصی روان­شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12253_bc8c4010ff21b8d2fdf4afc953312491.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات