این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۵، شماره ۵۹، صفحات ۴۹-۷۱
عنوان فارسی
ملاحظات نظری و عملی در آزمون سیالی کلامی فارسی: مرور نظام مند
چکیده فارسی مقاله
فرآیند هنجاریابی و انطباق فرهنگی آزمون های سیالی کلامی در زبان فارسی و فرهنگ ایران، بیانگر تنوع سلایق و البته خطاهای محتوایی و روش شناختی است. هدف مقاله مروری حاضر بررسی مطالعات ایرانی در زمینه سیالی کلامی از نظر ساختار و محتوا؛ و در نهایت، معرفی آزمون سیالی کلامی متناسب با فرهنگ ایرانی و زبان فارسی برپایه دانش و یافته های موجود بود. در یک طرح مرور نظام مند، 35 مطالعه با در نظر گرفتن ملاک های ورود و خروج، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده دست کم شش نسخه از آزمون سیالی کلامی برای جمعیت ایرانی بود که در گروه ها و جمعیت های مختلف اجرا شده بودند و هر کدام نقاط قوت و ضعف بخصوص خود را داشتند. همچنین نسخه جدیدی برگرفته از داده های خام مطالعه قاسمیان شیروان و همکاران (2018) به عنوان نسخه استاندارد آزمون سیالی کلامی معرفی گردید که بیشترین تناسب را با معیارهای تدوین آزمون داشت. به نظر می رسد با توجه به نقش پررنگ سیالی کلامی نه تنها در توانمندی های زبانی، بلکه در کارکردهای شناختی عام، وجود یک آزمون واحد برای سنجش سیالی کلامی در جمعیت های بالینی و غیربالینی و مقایسه کارآمد آن ها برای مقاصد پژوهشی و درمانی ضروری بود و آزمون حاضر می تواند مبنای مطالعات بعدی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیالی کلامی، سیالی حرف، سیالی طبقه، ارزیابی روانشناختی، مرور نظام مند،
عنوان انگلیسی
Theoretical and Applied Considerations in Persian Verbal Fluency Task: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله
The process of standardization as well as cultural adaptation of verbal fluency tasks in Farsi language and Iranian culture shows diversity along with some content and methodological failoures. The present study is aimed at the investigation of Iranian researches on the structure and content of verbal fluency. In a systematic review, 35 studies enrolled to the project based on inclusion and exclusion criteria. Resultes showed that there were atleast 6 different versions of verbal fluency tasks for Iranian population with their underlying pros and cons. The new version of verbal fluency task based on the data from Ghasemian-Shiervan et al (2018) is also been introduced as a standardized version with the highest appropriateness to the test production procedures. Given the important role of verbal fluency in not only the language capabilities, but also in the common cognitive functions, there was a need for a unique task for assessing verbal fluency in clinical and non-clinical populations along with effective comparisons for research and practice purposes, and the presented task could be a basis for future studies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سیالی کلامی, سیالی حرف, سیالی طبقه, ارزیابی روانشناختی, مرور نظام مند
نویسندگان مقاله
مصطفی زارعان |
عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
زهره بهاءلویی |
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه تبریز
حامد اختیاری |
گروه علوم اعصاب ترجمه ای، پژوهشکده علوم شناختی تهران، ایران انستیتو تحقیقات مغز لاریت، تولسا، اوکلاهما، ایالات متحده امریکا
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_11395_9544dbe6ad98a278712029e9dab4f10c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات