این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۵، شماره ۵۹، صفحات ۱۲۷-۱۴۱
عنوان فارسی
اثر بخشی کاربرد گیاهان در محیط آموزش و بازی بر پرورش خلاقیت کودک
چکیده فارسی مقاله
هدف این تحقیق بررسی اثر بخشی کاربرد گیاهان در محیط آموزش و بازی کودکان بر پرورش خلاقیت و زیر مؤلفههای آن است. جامعه آماری این پژوهش کودکان سنین پیش دبستانی واقع در شهر تبریز بود که با استفاده از روش غیر تصادفی و با توجه به محدودیت های موجود، یک مهدکودک با تعداد 30 نفر از کودکان 4-6 سال انتخاب و در گروههای آزمایش و کنترل و در هر گروه 15 نفر قرار داده شد. یکی از گروهها به کلاسی که منظر داخلی آن با استفاده از گیاهان تغییر داده شده بود و گروه دیگر به کلاس معمولی منتقل شد و به مدت سه هفته در این شرایط قرارگرفتند. پرسشنامه خلاقیت عابدی جهت جمع آوری داده ها به کار برده شد و آزمون کوواریانس یک طرفه (ANCOVA) برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که کاربرد گیاهان در محیط بازی و یادگیری کودک بر خلاقیت کودک و نیز زیر مؤلفه بسط و انعطافپذیری، تأثیر معنی داری داشت. به عبارت دیگر تفاوت معنیداری بین گروه کنترل و آزمایش در زیر مؤلفه بسط، انعطافپذیری و خلاقیت کل مشاهده گردید ولی بر زیر مؤلفه سیالی و ابتکار تاثیر معنی داری نداشت. وجود گیاهان بر تولید جزییات (بسط) و تولید اندیشههای متنوع و غیر معمول و ارائه راه حلهای مختلف برای یک مسئله (انعطاف پذیری) تأثیر مثبت معنی داری داشته است. انتقال روح زنده طبیعت به فضاهای داخلی باعث ارتباط بین محیط بیرون و درون شده و موجب میشود تا انعطاف پذیری و خلاقیت وی تقویت گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
منظر، کودک، خلاقیت، طبیعت، روانشناسی محیط،
عنوان انگلیسی
Investigating the effect of plants using in the educational and play environment on creativity improvement of child
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study is to investigate the effect of plants presence in the children education and play environment on the improvement of creativity and its sub-components. The sample was preschool children of Tabriz city and a due to some limitations a kindergarten was selected using a non-random method and a total number of 30 children with 4-6 years old were selected and divided into two groups (treatment and control group) of 15 individuals. One of the groups was moved to a classroom with modified interior landscape using plants, and the other one was held in ordinary classroom and retained there for 3 weeks. Abedi's questionnaire for creativity was used to collect the data and the one way covariance test was applied for analysis of the data. The results indicated that, the application of plants in child's play and learning environment had a significant effect on child's creativity, as well as the elaboration sub-component and flexibility. In other words, there was a significant difference between the elaboration, flexibility, and creativity component of control group and the treatment group, but on the component of the fluency and the originality had not significant effect. Plants presence had a significant positive effect on the production of details (elaboration), the creating of diverse and unusual thoughts, and the provision of various solutions for a problem (flexibility). The transfer of the living spirit of nature to the interior space causes the connection between the outdoor and indoor environment, which enhances his/her flexibility and creativity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
منظر, کودک, خلاقیت, طبیعت, روانشناسی محیط
نویسندگان مقاله
سونیا احمدزاده بهشتی |
کار شناسی ارشد دانشگاه تبریز، گروه فضای سبز
سعداله علیزاده اجیرلو |
دانشیاردانشگاه تبریز
جلیل بابا پور |
استاد دانشگاه تبریز
احمد حامی |
استادیار دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_11406_0dfdd2aa680ba3ad99a7e3a68abf69ff.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات