این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه اقتصاد کلان، جلد ۱۶، شماره ۳۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی عوامل موثر بر نابرابری آموزشی با تاکید بر دسترسی به اینترنت: مطالعه موردی کشورهای منتخب آسیای غربی
چکیده فارسی مقاله بخش مهمی از سرمایه انسانی فرد که مستقیم بر رفاه او و جامعه اثر دارد، با آموزش شکل می‎گیرد؛ این کار نیازمند توزیع برابر فرصت­های آموزشی میان توده مردم است. امروزه با تغییر پدید آمده در فرآیندهای آموزشی به دلیل رشد فناوری‎های ارتباطات و نقش همه­گیری بیماری کووید-19، دسترسی به اینترنت و مخارج دولت در کنار عوامل دیگر اثرگذار در ادبیات مربوطه بر نابرابری آموزشی می‎تواند اثر بگذارد. بر پایه اهمیت آموزش در توسعه و پیشرفت اقتصادی، این مطالعه به دنبال بررسی تاثیر دسترسی به اینترنت بر نابرابری آموزشی در کشورهای منتخب آسیای غربی در دورهی زمانی 2019-2010 و با استفاده از روش تابلویی حداقل مربعات کاملا اصلاح شده (FMOLS) است. نتایج بدست آمده از برآورد مدل نشان می‎دهد که مخارج عمومی دولت، دسترسی به اینترنت و سرمایه­گذاری تاثیر منفی و معناداری بر نابرابری آموزشی در کشورهای مطالعه شده داشته است؛ به این معنی که متغیرهای یاد شده به توزیع برابرتر آموزش میان افراد می­انجامند. همچنین یافته تجربی دیگر این ­که نابرابری درآمدی و نابرابری جنسیتی هر دو به گونه­های معنی­دار نابرابری آموزشی را در کشورهای آسیای غربی افزایش می­دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دسترسی به اینترنت، نابرابری آموزشی، روش حداقل مربعات کاملا اصلاح شده، کشورهای آسیای غربی،

عنوان انگلیسی The Impact of Internet Access on Educational Inequality: A Case Study on the Selected West Asian Countries
چکیده انگلیسی مقاله An important part of an individual's human wealth, which directly affects his or her well-being and that of society, is formed through education. This requires an equal distribution of educational opportunities among the people. Today, with the change in educational processes due to the growth of communication technologies and the role of Covid 19, access to the Internet and government spending, along with other relevant factors in the literature have affected educational inequality. Based on the importance of education in economic development and progress, this study investigates the impact of Internet access on educational inequality in the selected West Asian countries during the period 2010-2019 using the panel Fully Modified Ordinary Least Squares method (FMOLS).The results of the model estimation show that public government expenditures, Internet access and investment have a negative and significant effect on educational inequality in the countries .This means that these variables lead to a more equal distribution of education among individuals. Another empirical finding is that income inequality and gender inequality both significantly increase educational inequality in West Asian countries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دسترسی به اینترنت, نابرابری آموزشی, روش حداقل مربعات کاملا اصلاح شده, کشورهای آسیای غربی

نویسندگان مقاله وحید تقی نژادعمران |
دانشیار، گروه پولی، بخش عمومی، گروه اقتصاد، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

مهران سام دلیری |
دانشجو دکتری، اقتصاد پولی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

علیرضا بیات |
کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

مبین رمضان پور |
کارشناسی ارشد اقتصاد نظری، دانشگاه مازندران. بابلسر، ایران


نشانی اینترنتی https://jes.journals.umz.ac.ir/article_3978_d882d9dde1249f61321148ad9779a955.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات