این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۲، شماره ۹، صفحات ۱۱۳-۱۳۹
عنوان فارسی
نگاهی تحلیلی به اشعار کتابهای فارسی دورهی ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
ادبیّات کودک باید بهترین افکار و ایدآلترین اهداف و مفاهیم را با روشی لذّتبخش به مخاطب خود آموزش دهد. شعر به عنوان بخشی از ادبیات کودکان، به دلیل لذت شنیداری و ظرفیت فوقالعادهاش، ابزار مناسبی برای این منظور است. این مقاله با هدف بیان نابسامانیهای محتوایی و ساختاری اشعار شش کتاب فارسی دورهی ابتدایی تدوین شده نتایج بررسی نشان میدهد درونمایهی اشعار بیشتر تکرار طبیعتگرایی و حماسه بدون توجه به پیام است. حضور برخی از مؤلفین در پایههای مختلف، استفاده مکرر از اشعار یک شاعر، تکرار مضامین، تکرار در قالب و موسیقی اشعار، عدم توجه به نیازهای مختلف دانشآموزان، ایرادهای نگارشی، عدم توجه به رشد همهجنبهی کودک و ... مجموعه عواملی است که در این مقاله تشریح شدهاست.این پژوهش کاربردی به روش توصیفی ــ تحلیلی، متون نظم کتب درسی دوره ابتدایی را بررسی نموده واحد مضمون و محتوا، فحوا (زمینه) است. جامعه آماری آن، شامل کتابهای فارسی (بخوانیم) پایه اول تا ششم ابتدایی است و نمونه های آماری بخشهایی از کتب فارسی دوره ابتدایی است که در قالب نظم آمدهاست.روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و کتابخانهای است پرسشی که این تحقیق در اندیشهی پاسخ بدان برآمده برشمردن مشکلات بخشی از کتاب فارسی است که با طرح کاستیها، راهکارها تشریح میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اشعار فارسی ابتدایی، درونمایه، تکرار، قالب و شاعران،
عنوان انگلیسی
An Analytical Look at the Persian Poetry Books in Elementary Period
چکیده انگلیسی مقاله
The child's literature must teach the audience the best thoughts and the most ideal goals and concepts in a pleasant way. Poetry, as a part of child's literature, is a good tool for this purpose due to its listening pleasure and extraordinary capacity. This article has been compiled to express the content and structural disorders of the poems of six Persian books in the elementary period. The study results show that the lyrics' theme is more a repetition of naturalism and epic regardless of the message. The presence of some authors in different foundations, repeated use of a poet's poems, repetition of themes, repetition in the format and music of poems, lack of attention to the different needs of students, writing flaws, lack of awareness of the overall development of the child, etc. are a set of factors described in this article. This applied research, using the descriptive-analytical method, examines the order of texts of elementary school textbooks. The content unit is context. The statistical population includes Persian books (read) from the first to the sixth grade of elementary school, and statistical samples are parts of Persian books from elementary school that are in the form of verse. The method of collecting information, documents and bookshops is a question that this research has raised in the idea of answering the problems of a part of the Persian book that explains the shortcomings.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اشعار فارسی ابتدایی, درونمایه, تکرار, قالب و شاعران
نویسندگان مقاله
مالک شعاعی |
دانشیار زبان و ادبیات فارسی ، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، گروه زبان و ادبیات فارسی، ایلام، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8325_daad193811e39c5aacd476dc85352cfb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات