این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۲، شماره ۸، صفحات ۲۰۳-۲۲۹

عنوان فارسی تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی دورۀ ابتدایی براساس ساحت‌های تربیت سیاسی و اجتماعی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
چکیده فارسی مقاله درک مناسب موقعیت اجتماعی و سیاسی و مواجهه خردمندانه با آن بر اساس نظام معیار اسلامی از اهداف اساسی ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی در سند تحول بنیادین است. یکی از راه­های اساسی دستیابی به این ساحت در نظام تعلیم و تربیت، کتاب­های درسی فارسی است و دوره ابتدایی به جهت شکل دادن به شخصیت فردی و اجتماعی دانش‌آموزان از جایگاه مهمی برخوردار است. این پژوهش با روش تحلیل محتوا به دنبال بررسی جایگاه این ساحت در کتاب های فارسی دوره ابتدایی است تا میزان توجه به مولفه‌های تربیت سیاسی و اجتماعی را نشان دهد، جامعه آماری، کتاب های فارسی مقطع ابتدایی پایه اول تا ششم است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که علی رغم تاکید شورای برنامه ریزی تالیف کتب فارسی، مولفان کتاب های فارسی به این ساحت در حد جایگاه خود توجه نکرده اند و برخی کتب مانند پایه اول و دوم دوره ابتدایی به این ساحت‌ها کمتر و در سال های پایانی این دوره، بیشتر پرداخته شده است. بیشترین میزان توجه در شش سال مربوط به «آشنایی با قهرمانان تاریخی ملی و مذهبی و احترام به نماد ملی» مربوط به ساحت تربیت سیاسی با 37 مورد و کمترین توجه مربوط به دو مولفۀ «حفظ اسرار دیگران» و «توانایی‌های زبان ملی، محلی و جهانی» از ساحت تربیت اجتماعی با سه مورد بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، کتاب­های فارسی ابتدایی، ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی،

عنوان انگلیسی Content Analysis of the Elementary School Persian Books Based on the Fields of Political and Social Education the Document of Fundamental Change in Education
چکیده انگلیسی مقاله Proper understanding of the social and political situation and wise confrontation with it based on the Islamic standard system is one of the basic goals of the field of political and social education in the document of fundamental change. One of the main ways to achieve this field in the education system is through Persian textbooks, and the elementary school has an important place in shaping the individual and social personality of students. This research seeks to examine the position of this field in elementary school Persian books with the method of content analysis to show the level of attention to the components of political and social education. The statistical population is Persian books for the elementary school in the first to sixth grades. The findings of the research indicate that despite the emphasis of the Persian Book Writing Planning Council, the authors of Persian books have not paid attention to this area as much as they should, and some books, such as the first and second grades of elementary school, pay less attention to these areas per year. The final stages of this course are discussed more. The highest level of attention in six years was related to "acquaintance with national and religious historical heroes and respect for the national symbol" related to the field of political education with 37 cases and the lowest level of attention was related to the two components of "keeping other people's secrets" and "national, local and Global »has been in the field of social education with three cases.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش, کتاب­های فارسی ابتدایی, ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی

نویسندگان مقاله محمدرضا پاشایی |
استادیار گروه زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8283_5cad43bf2a3f622cee45293219d690e8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات