این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۲، شماره ۷، صفحات ۴۴۱-۴۵۷
عنوان فارسی
پیکرنگاری درباری: روایتی تصویری از عصر قاجار نقدی بر کتاب پرترههای سلطنتی قاجار
چکیده فارسی مقاله
کتاب حاضر با عنوان پرترههای سلطنتی قاجار، در قالب کتابچهای راهنما به قلم جولین رابی، پژوهشگر حوزه ی هنرهای اسلامی و مدیر اسبق گالری فریر و سکلر واشنگتن در ادامهی نمایشگاه "نقاشی های سلطنتی قاجار" در سال 1999 م. در لندن به رشته ی تحریر درآمده است. هدف مولف از نگارش این کتاب علاوه بر معرفی 43 اثر به نمایش درآمده در نمایشگاه، تحلیل بصری این آثار در چهارچوبی تاریخی- اجتماعی بوده است. بازهی زمانی مورد نظر رابی، نه سراسر عصر قاجار بلکه سده ای از آن مشتمل بر ابتدای دوران سلطنت فتحعلی شاه تا پایان حکومت ناصرالدین شاه (1212-1313 ه.ق) است. چراکه از منظر مولف، این دو پادشاه جایگاهی ویژه در روند تحولات هنرهای بصری و به عبارت بهتر تصویر در عصر قاجار داشتهاند. ما نیز در این پژوهش برآنیم تا با مرور شیوهی ارائه و بررسی آثار تصویری مذکور در این کتاب، الگوی ذهنی مورد استفادهی رابی را در دستهبندی و معرفی اقلام هنری شناسایی نموده و بر مبنای آن رویکرد او را نسبت به هنرهای بصری عصر قاجار که آثار آنها اغلب در چهارچوب اصلیترین جریان هنری آن دوران یعنی پیکرنگاری درباری خلق شدهاند، تحلیل نماییم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیکر نگاری درباری، پرتره های سلطنتی، عصر قاجار، هنرهای بصری، نقاشی ایرانی، هنر ایران، تصویر،
عنوان انگلیسی
Royal Portraiture: A Visual Narrative from Qajar Age A Critique on the Book “Qajar Portraits”
چکیده انگلیسی مقاله
The present book, entitled “Qajar Portraits”, in the form of a handbook by Julian Raby, a researcher in the field of Islamic Art and former director of the Freer and Sackler Gallery in Washington, was published in continuation of the "Qajar Royal Paintings" exhibition which was held in London in 1999. The author's purpose in writing this book, in addition to introducing the 43 works displayed in the exhibition, is the visual analysis of these works in a socio-historical context. The period intended by Raby in this book is not the whole of the Qajar age, but a century of it, including the beginning of the reign of Fath Ali Shah until the end of the reign of Nasser al-Din Shah (1213-1313 AH). Because from the author's point of view, these two kings had a special place in the development of Visual Arts, or in other words, the Image in the Qajar age. In this study, we also intend to review the method of presenting and examining the visual works mentioned in this book, identify the mental pattern used by Raby in classifying and introducing them, and based on that, his approach to analyze the Visual Arts of the Qajar age, whose works are often created in the context of the artistic main stream of that time, named Royal Portraiture
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پیکر نگاری درباری, پرتره های سلطنتی, عصر قاجار, هنرهای بصری, نقاشی ایرانی, هنر ایران, تصویر
نویسندگان مقاله
لیلا غفاری |
دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
جمال عرب زاده |
استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه هنر، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8178_b6441d196247d3b37c7cd8a98d696b54.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات