این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۲، شماره ۶، صفحات ۳۱-۶۰

عنوان فارسی ارائۀ نظامی مفهومی برای طبقه‌بندی واژه‌های مشتق و مرکب فارسی
چکیده فارسی مقاله طبقه‌بندی مفهومی واژه‌ها یکی از موضوعاتی است که از دیرباز در حوزۀ مفهوم‌شناسی و اصطلاح‌شناسی مورد توجه‌ پژوهشگران‌ بوده است. پژوهش حاضر با هدف طبقه‌بندی مفهومی واژه‌های مشتق و مرکب فارسی انجام شده است و برای این منظور، تعداد 660 واژۀ مشتق و مرکب که به روش نمونه‌گیری تصادفی نظام‌مند از فرهنگ املایی خط فارسی (صادقی و زندی‌مقدم، 1394) استخراج شده‌اند براساس دو طبقه‌بندی مفهومی ارائه‌شده از سوی فلبر (1984) و وایسن‌هوفر (1995) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌اند. نتایج این تحلیل نشان داد که این دو طبقه‌بندی قابلیت پوشش همۀ داده‌های پژوهش را ندارند و فقط بخشی از داده‌ها را می‌توان براساس آنها طبقه‌بندی نمود. در ادامه، به منظور رفع نواقص این دو طبقه‌بندی و دستیابی به یک نظام مفهومی جامع، روی داده‌ها عمل مفهوم‌شناسی انجام شد که حاصل آن شناسایی 54 مفهوم زیربنایی مجزا بود که در نهایت در قالب یک الگوی طبقه‌بندی نظام‌مند ارائه شد. در این الگو، همۀ مفاهیم شناسایی‌شده در قالب پنج گروه بسیار کلی ساماندهی شده‌اند: (1) فرآیند که خود به دو دستۀ عمدۀ کنش و رویداد تقسیم می‌شود؛ (2) موجودیت که خود شامل دو دستۀ عمدۀ موجودیت فیزیکی و موجودیت انتزاعی است؛ (3) رابطه؛ (4) وضعیت؛ (5) ویژگی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مفهوم‌شناسی، طبقه‌بندی معنایی، طبقه‌بندی مفهومی، نظام مفهومی، فرهنگ‌نگاری، اصطلاح‌شناسی،

عنوان انگلیسی Proposing a Conceptual System for Classification of Derivative and Compound Words in Persian
چکیده انگلیسی مقاله Conceptual classification of words is one of the topics that has long been considered by researchers in the field of conceptology and terminology. The present study was conducted with the aim of conceptual classification of Persian derivative and compound words and for this purpose, 660 derivative and compound words that were extracted from the ‘A dictionary of Persian orthography and spelling’ (Sadeghi and Zandi-Moghaddam, 2015) by systematic random sampling have been analyzed and examined based on two conceptual classifications presented by Felber (1984) and Weissenhofer (1995). The results of this analysis showed that these two classifications are not able to cover all research data and only part of the data can be classified based on them. Then, in order to eliminate the shortcomings of these two classifications and achieve a comprehensive conceptual system, conceptualization was performed on the data, which resulted in the identification of 54 separate underlying concepts, which was finally presented in the form of a systematic classification model. In this model, all identified concepts are organized into five general groups: (1) Process, which itself is divided into two main categories of action and event; (2) Entity, which itself includes the two major categories of physical entity and abstract entity; (3) Relationship; (4) Status; and (5) Property.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مفهوم‌شناسی, طبقه‌بندی معنایی, طبقه‌بندی مفهومی, نظام مفهومی, فرهنگ‌نگاری, اصطلاح‌شناسی

نویسندگان مقاله مریم حکیمی |
دکتری زبان‌شناسی، واحد تهران ‌جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

مریم ایرجی |
استادیار زبان‌شناسی، عضو هیأت علمی واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

علی اکبر خمیجانی فراهانی |
دانشیار زبان‌شناسی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، تهران‌، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8059_1e84a9ec71f82ecd43cfaff83e6f65f8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات