این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۲، شماره ۵، صفحات ۱۰۹-۱۳۵
عنوان فارسی
تأملی بر تجاریسازی آموزش عالی؛ نقد و بررسی اقتصادی کتاب بازاریسازی آموزش عالی: دانشجو بهمثابۀ مصرفکننده
چکیده فارسی مقاله
کتاب بازاریسازی آموزش عالی: دانشجو بهمثابۀ مصرفکننده، از جنبۀ تنوع موضوعات وضعیت قابل قبولی را دارد اما فاقد یک روش تحلیلی مشخص و انسجام درونی در محتوا است. با نگاه کلی به مباحث کتاب روشن شد که سه مبحث کلی چیستی، چرایی و ماهیت کالایی آموزش عالی عمده مضامین کتاب را تشکیل میدهند و پیونددهندۀ فصول مختلف آن هستند. بنابراین، کلیت مقاله برپایۀ این سه مبحث طراحی شده است تا نتیجهگیری مشخصی در زمینۀ بازاریسازی آموزش عالی به دست آید. تحلیل انجام شده در زمینۀ چیستی بازاریسازی نشان میدهد که در یک نظام آموزش عالی بازاریشده، میزان پذیرش دانشجو، هزینۀ مطالبه شده از او، وضع ضوابط پذیرش و غیره صرفاً توسط نیروهای عرضه و تقاضا تعیین میشوند. همچنین، تحلیل چرایی بازاریسازی حکایت از این دارد که فشارهای اقتصادی، دشواری تأمین مالی دولتی، رشد تقاضاهای اجتماعی، روند جهانیشدن و غیره مهمترین عوامل پیشبرندۀ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به سمت بازاریسازی بودهاند. بهعلاوه، مزایای این حرکت مانند ارتقای کارآیی و گسترش رقابت از ادلۀ اصلی توجیهکنندۀ آن هستند. دست آخر اینکه آموزش عالی یک کالای عمومی نیست که دولت متولی امور آن باشد. بنابراین، آموزش عالی ذاتاً قابلیت کارکرد در قالب نظام بازار را دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازار آموزش عالی، دخالت دولت، تجاریسازی، تأمین مالی، کالای خصوصی،
عنوان انگلیسی
A Deliberation on Marketisation of Higher Education An Economic Critique on the Book “The Marketisation of Higher Education and the Student as Consumer”
چکیده انگلیسی مقاله
The book titled “The Marketisation of Higher Education and the Student as Consumer” has acceptable diverse matters, but lacks a clear analytical method and inner coherence in content. An overview of book showed that three broad concepts as what, why and nature of higher education cover the main subjects of the book. Analysis of what is marketization reveals that in a marketized higher education system, the admission of students, the price charged, the regulations of admittance and so on are determined by demand and supply. Additionally, examining why is marketization suggests that economic pressures, the difficulty of governmental finance, an increase in social demands, globalization, and so forth are the most important factors of driving universities toward marketization. In addition, benefits such as improvement of efficiency and expansion of competition are the prime reasons justifying marketization. Finally, higher education is not a public good which government to be its organizer. Therefore, higher education has the intrinsic capability of performance in the market framework.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازار آموزش عالی, دخالت دولت, تجاریسازی, تأمین مالی, کالای خصوصی
نویسندگان مقاله
وحید مهربانی |
استادیار گروه علوم تربیتی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7993_32ad41c31b63d601fb2da3ee135bd871.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات