این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۴۹-۷۶

عنوان فارسی آسیب‌شناسی برنامۀ درسی رشتۀ «آموزش زبان عربی» مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی مقاله برنامه­ریزان آموزشی همواره به دنبال بازنگری محتوای برنامه­های درسی هستند. برنامۀ درسی «آموزش زبان عربی» سال 1395، توسط دانشگاه فرهنگیان بازنگری و جایگزین برنامۀ درسی «دبیری زبان و ادبیات عربی» گردید. نظر به تأثیری که برنامۀ درسی برارتقای سطح دانش، مهارت ونگرش دانشجومعلمان دارد، بررسی آن ضروری است؛ از این­رو پژوهش حاضر به دنبال آن است که به آسیب­شناسی برنامۀ درسی این رشته بپردازد. اطلاعات پژوهش با مطالعات اسنادی و با بهره­گیری از روش کمی و توصیفی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق­ساخته در جامعۀ آماری متشکل از استادان دانشگاه فرهنگیان استان تهران، به صورت هدفمند و کل­شمار حاصل شد. نتایج نشان می­دهد که مهمترین تغییرات کمی، کاهش سهم واحدهای تخصصی از 93 واحد به 54 واحد و افزایش سهم دروس تربیتی بوده است. کاهش چشمگیر واحدهای متون و تاریخ از 46 واحد به 8 واحد، و کاهش واحد مهارت­های زبانی از 36 واحد به 20 واحد از جمله نقاط ضعف کمی برنامه جدید است. افزایش واحدهای کارورزی از 4 واحد در دو ترم به 8 واحد در چهار ترم و تعریف دروس موضوعی- تربیتی و کارنمای معلمی، از جمله نقاط قوت این برنامه ارزیابی می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه فرهنگیان، آسیب­شناسی، برنامۀ درسی، آموزش زبان عربی، دبیری زبان و ادبیات عربی،

عنوان انگلیسی Pathology of The Arabic Language Curriculum A Case Study: Farhangian University
چکیده انگلیسی مقاله Curriculum planners are always looking to revise curriculum content. The "Arabic language teaching" curriculum in 2016 was revised by Farhangian University and replaced the "Arabic language and literature secretary" curriculum. Considering the effect that the curriculum has on improving the level of knowledge, skills and attitudes of students, it is necessary to be scrutinized. Therefore, the present study seeks to address the pathology of the curriculum in this field. The research information was obtained through documentary studies and by using quantitative and descriptive methods and using the researcher-made questionnaire in a statistical population consisting of professors of Farhangian University of Tehran, in a purposeful and comprehensive manner. The results show that the most important quantitative changes have been the reduction of the share of specialized units from 93 units to 54 units and the increase of the share of educational courses. A significant reduction in the units of texts and history from 46 units to 8 units, and the reduction of language skills units from 36 units to 20 units are among the new weaknesses of the new program. Increasing the internship units from 4 units in two semesters to 8 units in four semesters and defining thematic-educational courses and teacher work experience are among the strengths of this program. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دانشگاه فرهنگیان, آسیب­شناسی, برنامۀ درسی, آموزش زبان عربی, دبیری زبان و ادبیات عربی

نویسندگان مقاله هدایت الله تقی زاده |
استادیار گروه زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان تهران. ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7855_6e4cc08d7016d50bbb08f8710f5fbb03.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات