این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۱۲۹-۱۴۹
عنوان فارسی
نقد و ارزیابی کتاب مداخل تعلیم اللغه العربیه: رؤیه تحلیلیه (رویکردهای آموزش زبان عربی: نگرشی تحلیلی)
چکیده فارسی مقاله
آموزش زبان عربی در سالهای اخیر در داخل و خارج از کشور مورد توجه پژوهشگران بسیاری قرار گرفته است و در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی به رشته تحریر در آمده است؛ از جمله این کتابها میتوان به کتاب مداخل تعلیم اللغه العربیه: رؤیه تحلیلیه به تالیف گروهی از نویسندگان اشاره کرد. این کتاب به برخی از جدیدترین و مهمترین رویکردهای آموزش زبان عربی پرداخته است. پژوهش حاضر با رویکردی نقدی-تحلیلی به بررسی جنبههای شکلی، ساختاری و محتوایی کتاب میپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که این کتاب با همه مزیتهای فراوانی که دارد نیازمند رفع برخی از کاستیهای نگارشی، ویرایشی و محتوایی میباشد. همچنین به نظر میرسد تالیف کتاب به صورت گروهی در ایجاد نوعی ناهماهنگی و عدم وحدت رویّه در فصول آن تاثیر به سزایی داشته است و این مسأله یکی از اساسیترین نقاط ضعف آن به شمار میرود. نمود این ناهماهنگی را میتوان در عدم اتخاذ رویکرد واضح در تببین مباحث، تکرار محتوا با الفاظ همسان و عدم انسجام محتوایی در تحلیل در برخی از مباحث مشاهده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش زبان عربی، رویکردهای آموزش زبان، مداخل تعلیم اللغه العربیه،
عنوان انگلیسی
A Critique on the Book “Arabic Language Teaching Methods: A Critical Approach”
چکیده انگلیسی مقاله
Teaching Arabic has recently attracted a lot of attention inside and outside of the country leading to the publication of a pile of Arabic teaching textbooks including “Arabic Language Teaching Methods: A Critical Approach” (Compiled by a group of authors), which attempts to review and analyze the most recent Arabic teaching approaches. The present study enjoyed an analytical-critical approach to examine the formal, structural, and content-related aspects of the textbook. The results of the study indicated that the textbook, with all its merits, suffered from some shortcomings in mechanics of writing, editing and even content-related items. The major weakness of the textbook was having no integrated approach in developing the chapters of the book. It may have happened because a group of authors has developed the textbook. Such an inconsistency can easily be observed in the lack of formal and content integrity in some parts of the textbook. Instances of such an imbalance can be located in taking an unclear approach to clarify some topics, repetition of some texts with similar wordings, and lack of cohesion in some texts when analyzing the topics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش زبان عربی, رویکردهای آموزش زبان, مداخل تعلیم اللغة العربیة
نویسندگان مقاله
ساجد زارع |
ر زبان و ادبیات عربی، عضو هیأت علمی دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7866_17ee7de503d4bd11ea698fb1d95cc666.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات