این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۴۳۷-۴۶۷
عنوان فارسی
بررسی میزان اهداف تربیت هنری در محتوای کتاب فرهنگ و هنر پایه هشتم (مطالعه موردی: دیدگاه دبیران تخصصی فرهنگ و هنر شیراز در سال تحصیلی ۹۸-۹۷)
چکیده فارسی مقاله
در پژوهش حاضر به بررسی اهداف تربیت هنری در محتوای کتاب فرهنگ و هنر هشتم پرداخته شده است. اهداف تربیت هنری مورد بررسی شامل تولید هنری؛ زیباشناسی؛ نقد هنری و تاریخ هنر میباشد که میزان کاربرد این اهداف و نوع آنها در قسمتهای مختلف کتاب مشخص شده است. سوال اصلی که نگارندگان در پی پاسخ آن هستند؛ اهداف تربیت هنری به کار برده شده در محتوای کتاب فرهنگ و هنر پایه هشتم به چه میزان میباشد؟ این پژوهش از نوع توصیفی و پیمایشی است که با ابزار پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی ساده در بین 54 نفر از دبیران هنر شیراز صورت گرفته و تجزیه و تحلیل یافتهها به روش کمی انجام شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که میزان اهداف تربیت هنری در کل محتوای کتاب به میزان متوسط و فصل طراحی بیشترین میزان کاربرد را نسبت به فصلهای دیگر کتاب دارا میباشد. همچنین "تاریخ هنر" به عنوان یکی از اهداف تربیت هنری در فصل طراحی و هدف "تولید هنری" در فصول تصویرسازی، عکاسی و خوشنویسی بیشترین کاربرد را داشتهاند. بنا به دیدگاه اساتید متخصص هنر مهمترین هدف تربیت هنری پرورش خلاقیت میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تربیت هنری، پایه هشتم، تحلیل محتوا، متوسطه اول، دبیران فرهنگ و هنر شیراز،
عنوان انگلیسی
Assessing the Goals of Art Education in the Content of the Eighth Grade Culture and Art Book (Case Study: The Views of Specialized Teachers of Culture and Art in Shiraz in the Academic Year of 2018-2019)
چکیده انگلیسی مقاله
In the present study, the goals of art education in the content of the eighth-grade culture and art book have been studied. The goals of art education include art production, aesthetics, art criticism and art history. The use of these goals and their types are specified in different parts of the book. The main question that the authors seek to answer is; what are the goals of the art education used in the content of the eighth-grade culture and art book? This research is a descriptive and survey type that has been done with a questionnaire using a simple random sampling method among 54 art teachers in Shiraz. The findings have been analyzed quantitatively. The findings of this study show that the goals of art education in the total content of the book are moderate and the design chapter has the most application compared to other chapters of the book. "History of art" as one of the goals of art education in the design chapter and the purpose of "art production" in the chapter of illustration, photography and calligraphy have been most used. According to art experts, the most important goal of art education is to cultivate creativity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تربیت هنری, پایه هشتم, تحلیل محتوا, متوسطه اول, دبیران فرهنگ و هنر شیراز
نویسندگان مقاله
مریم فتحی |
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
اشکان رحمانی |
استادیار بخش هنر، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7879_df4f0378e80a5960b9a7e50ad46d5ccb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات