این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۴۶۹-۴۹۵

عنوان فارسی مطالعه‌ای انتقادی بر کتاب سبک استعلایی در سینما اوزو، برسون، درایر
چکیده فارسی مقاله کتاب «سبک استعلایی در سینما، اوزو، برسون، درایر» از پل شریدر منتقد، نویسنده و کارگردان شهیر آمریکایی از معدود کتبی است که رابطه­ی سینما، دین و ویژگی­های مرتبط با آن را فراتر از حوزه­هایی همانند نشانه­شناسی بررسی می­کند. این کتاب در سال 1382 با ترجمه­ی محمد گذرآبادی در ایران به چاپ رسید. ویرایش دوم کتاب در سال 2018 به بازار عرضه شد که شامل معرفی سینمای آهسته و بازنگری شریدر بر برخی از مفاهیم این سبک می­­شد. اهمیت این رساله را می­توان در نوع بررسی و مواجهه با دین و عناصر آن دانست. شریدر با توسل به مفاهیم عمیق فلسفی و بهره­گیری از عقبه­ی مسیحی خود مراحل سبکی را بنیان می­نهد که مهم­ترین آثار سینمایی از خلال آن­ها قابل خوانش و بررسی می­باشد. این سبک در غایت خود به دنبال یافتن چگونگی بیان امر متعالی و امر معنوی در سینما است. این پژوهش در ابتدا اثر و نویسنده آن را معرفی کرده و سپس کلیه مفاهیم موجود در کتاب با عنایت به هر دو ویرایش آورده می­شوند. در نهایت این کتاب در زوایای مختلف به بوته­ی نقد کشیده خواهد شد. نتایج نشان خواهند داد که عمده نقد­های وارد بر پیکره­ی این کتاب را می­توان در سطوح روش و محتوا مشاهده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک استعلایی، متعالی، نقد، سینما آهسته، سینما،

عنوان انگلیسی A Critical Review on Paul Schrader’s Book "Transcendental Style in Cinema Ozo, Bresson, Dreyer"
چکیده انگلیسی مقاله "Transcendental Style in Cinema, Ozu, Bresson, Dreyer" by Paul Schrader, the famous American critic, writer, and director, is one of the few books that explores the relationship between cinema, religion, and related elements beyond various fields such as Semiotics. This book was translated in 2003 by Mohammad Gozarabadi in Iran. The second edition of the book that was published in 2018 included the introduction of slow cinema and Schrader's revision of some of the concepts of this style. The importance of this book could be seen in the method of studying and confronting religion and its elements. Using profound philosophical concepts and Christian background, Schrader establishes stylistic stages in which the most important movies could be read and analyzed through them. This style aims to discover the state in which the transcendental and spiritual manner is expressed in cinema. Therefore, firstly the book and the author are introduced and then by considering both editions, all the concepts in the book are discussed and finally the book is criticized from different aspects. The results will demonstrate that the main criticisms on this book can be seen in the levels of method and content.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سبک استعلایی, متعالی, نقد, سینما آهسته, سینما

نویسندگان مقاله محمد جواد گهربخش |
دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه هنر، تهران، ایران

شهاب اسفندیاری |
استادیار گروه سینما، دانشگاه هنر، تهران، ایران

پدرام رستمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد سینما دانشگاه هنر، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7880_3935e8d51c22b31b1beaccad7aa58c39.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات