این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انقلاب اسلامی، جلد ۱۱، شماره ۳۹، صفحات ۹۷-۱۲۱

عنوان فارسی مطالعه مقایسه‌ای عقلانیت انقلاب‌ اسلامی در اندیشه و عمل شهیدبهشتی و آیت‌الله مصباح‌یزدی
چکیده فارسی مقاله هدف: این مقاله چگونگی بازتاب عقلانیت انقلاب اسلامی را در نظام معرفتی و منطق عملی شهید بهشتی و آیت‌الله مصباح‌یزدی به‌عنوان دو تئوری ­پرداز شاخص انقلاب اسلامی مطالعه می­کند. روش‌شناسی پژوهش: بررسی مواضع متفکران منتخب در چارچوب تحلیل تطبیقی و مقایسه ­ای با بهره‌گیری از روش اسنادی در گردآوری اطلاعات، صورت پذیرفته و در نهایت چگونگی تبلور عقلانیت انقلاب اسلامی در اندیشه و عمل هر کدام با یکدیگر مقایسه شده است. یافته‌ها: این دو متفکر کوشیده ­اند مسأله‌ها و نیازهای زمانه خود را خارج از سیطره ساختاری عقلانیت مدرن، برپایه خوانشی اجتماعی از مکتب اسلام صورت‌بندی کرده و برای حل آن ها دست به ابداع بزنند؛ تا جایی‌که در پیشبرد نهضت اسلامی مسأله رهبری اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی برجسته می‌شود حال آن‌که در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی اصالت با مسأله شناخت و اصلاح آن است که هر یک صورت‌بندی‌های متفاوتی از عقلانیت انقلاب اسلامی را در حوزه عمل و اعتباریات اجتماعی پیش می­ کشد. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مقایسه حاکی از آن است که با دو رویکرد عقلانی در انقلاب اسلامی مواجه هستیم که یکی با محوریت مسأله شناخت و راهبرد تعلیم و تربیت معطوف به ایجاد اشتراک نظر بر سر مبادی، مبانی و غایات، بر آن است تا در عقاید و اعمال آحاد اعضای جامعه، جانب وحدت را نگه‌‌‌‌دارد و دیگری با اهتمام به طراحی مجاری رفتن از مبادی به سمت غایات، جذب و هضم کثرت در جریان کنش‌های اجتماعی هم‌سو و هم‌افزا را ذیل رهبری اجتماعی دنبال می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عقلانیت انقلاب‌اسلامی، شهیدبهشتی، آیت‌الله مصباح‌یزدی،

عنوان انگلیسی A Comparative Study of the Rationality of the Islamic Revolution in the Thought and Action of Shahid Beheshti and Ayatollah Mesbah yazdi
چکیده انگلیسی مقاله Purpose:This essay studies how the rationality of the Islamic Revolution is reflected in the epistemic system and practical logic of Shahid Beheshti and Ayatollah Misbah Yazdi as the two popular theorists of the Islamic RevolutionResearch Methodologies:For the study of the approaches and ideas of these thinkers, comparative analysis has been used and finally the reflection of the rationality of the Islamic Revolution in the epistemic system and practical logic of Shahid Beheshti and Ayatollah Misbah Yazd has been compared.Findings: These two thinkers have tried to formulate the problems and needs of their age outside the structural domination of modern rationality, based on a social reading of the school of Islam to have innovation in solving them; to the extent that in the advancement of the Islamic movement, the issue of social leadership is highlighted in the thought of Shahid Beheshti, while in the thought of Ayatollah Mesbah Yazdi, the centrality of cognition and reforming it, is highlighted; each of which proposes different formulations of the Islamic Revolution in the field of action and social rules.Conclusion:The results indicates that we are confronting with two rational approaches in the Islamic Revolution; one of which focuses on the issue of cognition and education strategy aimed at creating a consensus on the principles, foundations and ends, intends to make unity in the beliefs and actions of individuals and the other with designing the paths from the beginning to the end, pursues the absorb and the integration of multiplicity and differences in harmonious social activities under social leadership.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله عقلانیت انقلاب‌اسلامی, شهیدبهشتی, آیت‌الله مصباح‌یزدی

نویسندگان مقاله علیرضا حسین زاده دیلمی |
دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

حسین مهربانی فر |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی


نشانی اینترنتی https://rjir.basu.ac.ir/article_4306_c1510f67dedff878ac0deec474cfc7c3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات