این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انقلاب اسلامی، جلد ۱۱، شماره ۳۹، صفحات ۱۵۷-۱۷۵

عنوان فارسی شناسایی مؤلفه‌های هوش معنوی با تأکید بر نقش الگویی شخصیت شهید محراب آیت‌الله سید اسدالله مدنی با استفاده از مدل هوش معنوی ایمونز
چکیده فارسی مقاله هدف: معلمان بزرگ به‌سان الگویی نیکو برای دیگران همواره به دارا بودن شخصیتی ‌اثر بخش در طول زندگی و نیز دریافت معانی حقیقی از ‌زندگی شناخته می‌شوند. شناخت و دریافت ‌معنا از زندگی به‌عنوان ابزار کلیدی در حل مسائل و دارا بودن اثربخشی در طول و عرض زندگی با استفاده از نگاه معمول به ابعاد شخصیتی افراد میسور نمی‌گردد. هوش معنوی، مجموعه‌ای از توانایی‌ها برای استفاده از فرصت‌ها است که می‌تواند زندگی و سازگاری فرد را پیش‌بینی و به نمایش بگذارد. هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های هوش معنوی بر مبنای ویژگی‌های شخصیتی شهید محراب آیت‌الله سیداسدالله مدنی است. روش‌شناسی پژوهش: در این پژوهش برای شناسایی مؤلفه‌های هوش معنوی از روش کیفی تحلیل مضمون و مدل هوش معنوی ایمونز استفاده کرده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش بر اساس تحلیل مضمون صورت گرفته، 28 مضمون اصلی و 29 مضمون فرعی از ویژگی‌های شخصیتی شهید مدنی را شناسایی نمود. نتیجه‌گیری: مضامین اصلی و فرعی شناسایی ‌شده با مراحل پنج‌گانه مدل هوش معنوی ایمونز که شامل قابلیت تعالی، ورود به سطح معنوی بالاتر، توانایی یافتن تقدس در فعالیت‌ها و رویدادها، بکارگیری منابع معنوی برای حل مسائل زندگی، توانایی انجام رفتار فاضلانه است، منطبق است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، روش تربیتی الگویی، سید اسدالله مدنی، مدل هوش معنوی ایمونز،

عنوان انگلیسی Identifying the components of spiritual intelligence by emphasizing the role model role of the martyr of the altar, Ayatollah Seyyed Assadollah Madani, using the Emmons spiritual intelligence model.
چکیده انگلیسی مقاله AbstractTarget: Great teachers, as a good role model for others, are always known to have an effective personality throughout life as well as to receive true meanings from life. Recognizing and receiving the meaning of life as a key tool in solving problems and being effective throughout life is not possible by using the usual view of the personality dimensions of individuals. Spiritual intelligence is a set of abilities to take advantage of opportunities that can predict and demonstrate one's life and adjustment. The purpose of this study is to identify the components of spiritual intelligence based on the personality traits of the martyr of the altar, Ayatollah Seyyed Assadollah Madani.Research Methodology: This research has used the qualitative method of content analysis and Emmons spiritual intelligence model to identify the components of spiritual intelligence.Results: Based on the content analysis, the research findings identified 28 main themes and 29 sub-themes of Shahid Madani personality traits.Conclusion: The identified main and secondary themes are consistent with the five stages of Emmons' model of spiritual intelligence, which include excellence, entering a higher spiritual level, the ability to find sanctity in activities and events, using spiritual resources to solve life problems, and the ability to perform virtuous behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هوش معنوی, روش تربیتی الگویی, سید اسدالله مدنی, مدل هوش معنوی ایمونز

نویسندگان مقاله حسن قراباغی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران


نشانی اینترنتی https://rjir.basu.ac.ir/article_4309_2367f640fa0744b027c4fdeca96a2d0a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات