این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه بیمه
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۳۷-۶۷
عنوان فارسی
شناسایی و آزمون متغیرهای موثر و متأثر از جانشینپروری در یک شرکت بیمهای در اصفهان
چکیده فارسی مقاله
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و آزمون متغیرهای مؤثر و متأثر از جانشینپروری در یک شرکت بیمهای انجام شده است.روششناسی: روش پژوهش آمیخته با رویکرد توصیفی اکتشافی است. جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و صنعت بیمه و در مرحله کمّی شامل کارکنان شاغل در شعب شرکت بیمهای منتخب در استانهای اصفهان و تهران بود. نمونه آماری بخش کیفی با رویکرد هدفمند قضاوتی به تعداد 21 نفر و نمونه آماری بخش کمی به روش طبقهای تصادفی به تعداد 458 نفر تعیین گردید. ابزار جمعآوری دادهها در مرحله کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در مرحله کمی پرسشنامه محقق ساخته بود.یافتهها: نتایج نشان داد عوامل مؤثر بر جانشینپروری در قالب سه دسته عوامل فردی، سازمانی و محیطی قابل طبقهبندی است. بهعلاوه، استقرار نظام جانشینپروری دارای پیامدهای فردی، سازمانی و محیطی است.نتیجهگیری: نیاز به دیده شدن و مفید بودن، نگرش کارکنان به مدیریت آینده سازمان، ارتقای سطح بهرهوری، وجود استانداردهای منابع انسانی و الزامات محیط رقابتی بر جانشینپروری تأثیر دارد. استقرار نظام جانشینپروری نیز سبب توسعه دانش و مهارتهای فردی، افزایش اعتماد به نفس کارکنان، بهرهگیری از طیف وسیع استعدادها، تشکیل خزانه مهارت، شناسایی افراد کلیدی و مستعد برای پستهای مدیریتی و غیره میشود. ضمناً ارتقای شغلی و تدوین راهکارهای جذب و نگهداشت سرمایه انسانی به عنوان عوامل میانجی بر جانشینپروری تأثیر دارند.طبقهبندی موضوعی: J24, G22, M51, M54.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جانشینپروری، مسیر ارتقاء شغلی، صنعت بیمه، بهرهوری، محیط رقابتی،
عنوان انگلیسی
Identification and testing of effective and affected variables of succession planning in an unsurance company in Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: The purpose of this study is to identify and test the effective and affected variables of succession planning in an insurance company in Isfahan, Iran.Methodology: This study was conducted using mixed methods and descriptive-exploratory approach. The statistical population included academic experts and insurance industry experts in the qualitative study and employees working in Isfahan and Tehran branches of the studied insurance company in the quantitative study. Twenty-one persons participated in the qualitative part of the study using purposive sampling method and 458 employees participated in the quantitative study using the random classification method. Data was collected through the semi-structured interview for the first phase of the study and a 109-questions valid and reliable researcher-made questionnaire for the second phase of the study.Findings: Factors affecting succession planning were grouped into personal, organizational, and environmental categories. The establishment of a succession planning system in the studied insurance company will lead to individual, organizational and environmental consequences.Conclusion: The results demonstrated that factors such as the need to be acknowledged and feeling useful, employees' attitudes toward the future management of the organization, improving employees’ productivity, the human resource standards, and the competitive environment’s requirements affect succession planning. Establishment of the succession planning system in the studied insurance company also leads to the development of individual knowledge and skills, increasing employees’ self-confidence, utilizing a wide range of talents, forming a skill treasury, identifying talented people for managerial positions, and so on.JEL Classification: J24, M51, M54
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
جانشینپروری, مسیر ارتقاء شغلی, صنعت بیمه, بهرهوری, محیط رقابتی
نویسندگان مقاله
محسن غلامعلیان |
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشگاه اصفهان، ایران.
علی صفری |
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران. (نویسنده مسئول).
محمد حسین مشرف جوادی |
ستادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران.
هادی تیموری |
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://ijir.irc.ac.ir/article_131747_52ba154fe5182597f8ce6c2b50907d11.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات