این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه بیمه
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۶۹-۱۰۰
عنوان فارسی
راهبردهای توسعه بیمه محصولات کشاورزی در بین کشاورزان خرده مالک (مطالعه موردی: دهستان تبادکان شهرستان مشهد)
چکیده فارسی مقاله
هدف: کشاورزان خرده مالک در مواجه با حوادث زیانبار طبیعی بسیار آسیبپذیر هستند و بیمه محصولات کشاورزی ابزاری برای مدیریت ریسک و حمایت از آنان در برابر مخاطرات است که میتواند حیات تولید زراعی را در کشور تضمین کند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی راهبردهای مطلوب توسعه بیمه محصولات کشاورزی انجام شده است.روششناسی: این تحقیق به لحاظ روش از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی- توسعهای است. نمونه آماری مورد مطالعه شامل 160 نفر از کشاورزان بیمهشده و بیمهنشده بود. همچنین، از پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد و دادههای گردآوری شده با دو ابزار مدیریت استراتژیک SWOT و QSPM تجزیهوتحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد استراتژیهای «تدافعی»، استراتژیهای بهینه برای گسترش بیمه کشاورزی در بین کشاورزان خرده مالک است. همچنین، به کمک ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی، راهبرد کانونی «تبیین علمی موانع توسعه بیمه کشاورزی و تقویت تحقیقات علمی درخصوص عوامل موثر بر پذیرش بیمه از سوی بهرهبرداران خرده مالک» با امتیاز 5/4 معرفی گردید.نتیجهگیری: با استفاده از راهبردهای ارائه شده و عمل به پیشنهادهای اجرایی این پژوهش میتوان در جهت کاهش نقاط ضعف و جلوگیری از تهدیدها عمل نمود و بیمه محصولات کشاورزی در میان کشاورزان خرده مالک را توسعه داد.طبقهبندی موضوعی:,G22 .R51 ,Q10
کلیدواژههای فارسی مقاله
بیمه، محصولات کشاورزی، خرده مالک، SOWT-QSPM،
عنوان انگلیسی
Strategies for the promotion of agricultural insurance among smallholder farmers (A case study of Tabadakan dehestan, Mashhad county)
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Agricultural insurance is a risk management tool for the achievement of production goals, and a mechanism to create a safe environment for agricultural production revenues, to protect farmers against natural disasters, to ensure the sustainability of agricultural practices, and to maintain health, and accreditation mechanism in the agricultural sector. Research shows that agricultural insurance, despite decades of operation in Iran, has not been well received by farmers, especially smallholders, as a mechanism for protection of their products. As such, the level of insurance coverage for horticultural and agricultural products, far from the 50% coverage goal set for the country, is below 20%. Since agriculture is basically a risky economic activity, especially for smallholders, and the purpose of insurance is to promote a sense of security among farmers in a bid to properly and efficiently exploit the production parameters and make investment in new agricultural technologies, it is inevitable to offer strategies that can boost the demand for insurance. Accordingly, the present study aims to identify and prioritize the optimal strategies for the promotion of agricultural insurance among smallholder farmers.Methodology: This is an applied-developmental research that adopts a descriptive-analytical method. Data analysis was performed using two strategic management tools, SWOT and QSPM. Based on field survey and document analysis, 15 merits and 23 constraints associated with the expansion of agricultural insurance coverage among smallholder farmers were identified. In addition, ideas of 160 farmers with and without insurance were sought using a questionnaire on a five-point Likert scale. Data analysis was performed using SPSS, EXCEL and Arc Gis software. Cronbach's alpha coefficient of the questionnaire was estimated at 0.765, which indicates the good reliability of the research tool.Results: The final score of the internal and external factors evaluation matrix was computed for farmers with insurance (IFE = 2.329, EFE = 1.801), farmers without insurance (IFE = 2.301, EFE = 1.826), and all respondents in general (IFE = 2.313, EFE = 1.812). "Defensive" strategies were identified as the optimal strategy to promote agricultural insurance among smallholder farmers. Finally, using the quantitative strategic planning matrix, out of 10 strategies presented, "scientific explanation of obstacles to agricultural insurance promotion and sponsoring research on determinants of insurance acceptance by stallholder farmers" was introduced as the main strategy with a score of 4.5. Conclusion: Considering that more than 60% of agricultural production units in Iran are smallholders, it is crucial to promote agricultural insurance among smallholder farmers using the proposed defensive strategies. In this regard, by overcoming internal flaws such as poor financial status and low income of smallholder farmers, inability to pay insurance premium, unfamiliarity of farmers with the operations and compensation of agricultural products by insurance companies, poor farm management skills, small-sized and scattered lands of famers, and external threats such as climate-related risks, non- competitive nature of agricultural insurance services, and poor quality of damage assessment by agricultural insurance companies, among other things, can contribute to the promotion of agricultural insurance among smallholder farmers. JEL: Classification: Q01, Q14, Q48, R28, R0, Q10
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بیمه, محصولات کشاورزی, خرده مالک, SOWT-QSPM
نویسندگان مقاله
مریم قاسمی |
استادیار گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. (نویسنده مسئول).
علیرضا داورزنی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://ijir.irc.ac.ir/article_131745_5f0fa1cc669af55cdc4890a6552aa4ce.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات